Tuesday 9 August 2016

Haru

omg.. apa hal KKM ni? dah banyak kali aku dengaq vaksin untuk kanak2 habis. 8.8 hari tu kena dekat aku. bukan sekali kes camni berlaku, dah banyak kali jadi, bukan tahun ni saja, tahun sebelum ni pun ada berlaku. anak aku supposed kena suntik vaksin untuk umuq 2 bulan. kalau tak silap aku, vaksin untuk penyakit yang dok mengganas sekarang ni. difteria. kat Sg Petani ada  2 kematian yang melibatkan 2 beradik, sorang umur 2 tahun kalau tak silap. yang sorang lagi 11 bulan. kat Kulim sendiri, di mukim Terap dah ada dah..see..bahayakan penyakit ni?boleh vaksin habis. takkan tak bleh estimate brp nak pakai bulan2, brp nak agih kat klinik sekian sekian. bila hari sepatutnya anak dapt suntikan tak dapat means, kita kena bawa anak ke klinik lagi. haaa..tu la yang terjadi, aku tunggu gak misi tepon bagitau kot vaksin dah sampai hari yang sama aku bleh ja pi teruih tak pyh tunggu hari lain. hmmm nando la..petang area pukul 4 baru misi tepon. vaksin dah ada. tapi very limited. sapa nak kena mai awai. aikkk ingat sales ka apa.sapa cepat dia dapat. supposed tak dak la sapa cepat dia dapatkan..esok pagi tu, pukul 8 pagi aku dah sampai klinik. tau tak, vaksin sampai 20 unit ja..then,bukan untuk baby 2 bulan ja. yang 5 bulan pun tarak. bab kesihatan ni jangan la buat main. kena ready la secukupnya. kami bukan orang kaya nak g amik vaksin kat klinik swasta. selalu sangat jadi, be prepared la lain kali. sib baik aku cuti lagi. tak la kalut sangat. kalau orang yang bekerja. dah amik cuti, kena masuk lewat plak esoknya sebab nak suntik vaksin anak. kalau keja sendiri takpa. kalau kerja dengan orang? kalau majikan baik takpa, kalau majikan cam hampeh? siannnn

No comments: