Saturday 16 November 2013

KEIBUBAPAAN REMAJA..BANYAK CABARANNYA

aiseyy...aku kena pi kursus pasai keibubapaan remaja plak..aku bukan ada anak remaja..tapi takpa, info ni berguna kat aku jugak sebab anak aku akan jadi remaja.nobody can skip that phase right?jadi aku dengan semangat berkobarnya pergi.tinggalkan anak dan laki untuk mengutip ilmu yang amat berguna nih..fasinya daripada LPPKN..depa kan terror bab bab camni.


aktiviti berkumpulan.tajuknya berkaitan dengan komunikasi..jenuh kau nak simpulkan tali yang besaq cam tali kapai tu.dalam aktiviti ni sorang kena jadi pak, sorang jadi mak.yang lain jadi anak2.so, kena ikut la apa yang pak ajaq.masa diambil.sapa cepat siap, dapat hadiah.group alu tak dapat beb..masa 2 minit lebih.



ni group yang lama gak ni.asik salah je.simpul simpul salah.bukak balik simpulan tu..kan tali besar, susah la nak buat. tapi bleh gak sebab ada kerjasama.


meja yang berselerak dengan fail dan juga gula-gula.mana bleh tak kunyah, ngantuk ooo


ni kira menguji tahap kecekapan anda menyusun bola ping pong bagi jadi piramid.group aku lambat gak..jenuh tengok group orang lain buat baru kami bleh buat.


20 biji semuanya.digam 2,4,6,6..susun le kami bagi jadi bentuk yang depa nak

Kesimpulannya: komunikasi antara ibu bapa dan anak2 amatlah penting.kalau takdak komunikasi, bleh hancur keluarga tu.sebab masing2 dengan hal masing2.mana ada ikatan kekeluargaannya.kalau ada anak remaja, baik le contact LPPKN.depa ada ajaq anak2 tentang amaran kuning, amaran merah yang mungkin boleh digunakan untuk mengatasi atau menjauhi dari terjadinya zina hingga terjadinya kes buang bayi, cabul, rogol dan sebagainya.ada juga klinik LPPKN untuk remaja.setiap negeri ada.boleh rujuk anak2 yang ada masalah ke sana..yang penting, ibu bapa mesti setaraf pengetahuannya dengan anak dalam hal2 teknologi ni atau lebih advance dari anak2..actually dalam apa2 hal pun..sebab kalau kita tak tahu, takut kena tipu dengan anak2..bahaya k..

No comments: