Sunday 17 August 2014

Perlindungan Insuran itu Penting

aku tertarik dengan entri en eyriqaz pasai perlindungan insuran tu. dulu aku tak berapa amik tau pasai insuran. yang aku tau, kalau meninggal ka kemalangan ka bleh claim dengan insuran. bila xciden, orang akan kata, claim insuran. tapi , bila aku sendiri dah jadi ejen, baru aku tau, ada baaaaaanyak yang insuran bleh bagi kepada kita. bukan saja meninggal atau kemalangan bleh claim, MC akibat kemalangan pun bleh, bil klinik swasta pun bleh claim.bukan itu saja, buat simpanan dengan insuran pun ada. malahan leeeeebih untung lagi dari simpan di bank. aku juga tau, apa makna comprehensive personal xciden (CPA) dengan personal xciden (PA). ada kawan2 aku yang amik PA sebenarnya. maksudnya, pampasan akan dibayar jika orang yang amik insuran tu meninggal atau hilang upaya kekal saja. kalau xciden, pastu masuk wad, tak bleh la nak claim apa2. ada jugak kawan2 aku yang tak faham plan apa yang depa amik. bila nak claim baru tau, eh, tak bleh claim la. plan ni tak cover, plan tu tak cover. kalau tak kritikal sakit tu ok la. kalau tak, hmmm tak dak apa yang bleh ditolong. ada juga yang amik plan yang tak ada simpanan. memang la pampasan cuuuuukup tinggi tapi bayaq hangus la. rugi jugak kalau pikiaq2 balik. sebab kalau yang ada simpanan, nanti boleh la amik, kalau takada, bila stop insuran tu, tak dapat apa la.haaa baik amik yang ada simpanan. aku selalu galakkan klien supaya amik plan perlindungan, walaupun coverage sikit, janji ada dari tak ada langsung. contoh, bayar sebulan rm100, banyak mana pampasan atau coverage yang boleh kita bagi, tapi ada juga dari takada. kalau orang lain masuk spital, dapat gak claim semalam rm100, kalau tak ada, apa pun tak dapat. haaa rugi tak?
MC contohnya, orang lain mc dapat claim min seminggu rm250, kita yang tak amik, xciden, apa pun tak dapat. tapiiiiiii, aku amat tidak menggalakkan claim tipu. ada jadi kat kawan aku, mc sehari, bila pi klinik, tepon agen, dia bleh dapat 14 hari mc. tak tau apa yang doktor tu kelentong kat company, apa yang agen bagitau kat klinik tu tapi dapat la 14 hari mc. bleh la claim dengan company. tepuk dada tanya la iman kalu nak buat claim tipu.. hmmm stop dulu la, nanti aku crita lain bab insuran ni yer.. 

No comments: