Wednesday 20 September 2017

Jaga Adab dan Tingkah Laku

as salam kawan kawan...
kebanyakan kita semua bekerja. ye lah, kalau tak kerja tak cukup plak nak buat belanja. kos hidup semakin meningkat. kalau sorang saja kerja mana nak cukup dengan segala galanya kena beli nih. memang sakit sangat. 
bila dah bekerja, off course la dalam opis kita ada laki dan pompuan. ada yang dah kawin, ada dah tunang dan ada yang single mingle. it is ok. dah jodoh, ada yang kawin, belum, kawin awai, kawin lmbt. itu takdak masalah. yang jadi masalah bila kita bekerja, bercampur dalam opis laki dan pompuan dan kita tidak menjada adab dalam pergaulan berlainan jantina. itu bahaya sebab boleh menimbulkan fitnah. itu adalah kebatilan yang perlu kita jauhi. 
walaupun sporting tera mana si asben atau si isteri, kena teguq suami atau isteri supaya menjaga batas pergaulan. jangan sampai suami tu jatuh tahap dayus apabila si isteri pegang tangan, bertepuk tampaq dengan laki lain. walaupun laki tu dah kawin, pompuan dah kawin. awat, orang dah kawin tak boleh curang ka? tak boleh jatuh hati ka? kalau bujang, dok bertepuk tampaq, dok dekat dekat, bisik bisik, senang ja. pi kawin cepat cepat. tapi kalau dah kawin, bahaya. ini yang kawan kawan bekerja perlu elakkan. memang kita reja satu opis, satu unit, tapi pergaulan kena jaga. tiket kita kuaq bekerja adalah untuk mencari rezki buat keluarga bukan kuaq untuk suka suka nak lupa masalah rumahtangga. kalau ada masalah rumah tangga, pi setel dengan cara yang betoi. pi crita kat yang lain jantina buat apa? mana boleh. aku tau, aku bertukaq tempat reja banyak kali dah. ada ja masalah cmni di mana mana pun. punca bukan dari kerja tapi dari pekerja. 
wahai kawan kawan ku, kalau kita ada masalah tera mana sekalipun, jgan kita memburukkan pasangan kita. nak crita buruk pasangan pi la kat orang yang sepatutnya. kaunselor ka, orang tua ka..jangan dok pi canang kat kawan kawan. cacat cela bini asben kita, kita yang tau dan kita yang perlu baikinya. masa meluat memang la semua tak kena, masa suka semuanya indah belaka. awat, kita tu elok tera mana sangat? cuab chek balik diri kita. jagalah adab supaya ruamh tangga selamat, rezki berkat.

1 comment:

makchaq said...

Kalau hat x kawin lagi tu boleh la faham...
Kalau hat yang laki orang bini oranv tu yg berbulu nak muntah tengok...

Orang dah kawin ni kalau menggatai lagi geli nak tengok meliuklentok