Wednesday 19 October 2022

Bukan Kedekut

 aku bukan kedekut. tapi aku kena berjimat. itu yang aku cakap pada anak anak aku. contoh : nak makan kat luar, kalau selalu, habis la duit. kalau dah pokai nak minta pinjam kat sapa. adik beradik pun macam aku jugak. jadinya, makan makanan luar hanya seminggu sekali. itu pun tgk pada kedai. kalau kedai yang mahal contohnya western, mungkin tunggu dapat claim ot ka. kalau tidak, makan ja kat kedai siam. kalau aku, aku suka makan kat Adila Seafood. kat area aku la. murah, banyak dan sedap. hari lain, memang aku masak ja.

kalau beli barang basah, aku memang akan bajet. contohnya, nak masak gulai udang dan kacang buncis, aku amik kacang tu 5 batang ja. sebbnya, nnti membazir. bukan nak boh banyak dalam masakan. aku kira brp ekor udang nak beli. bkn bantai amik ja.aku nak elakkan membazir. aku bajet seminggu rm 50 ja utk brg basah. jadinya, aku akan masak terus untuk 5 hari dan frozenkan.

aku ada tgk dekat ig. bajet bulanan sorg tu. dia dapat gaji, teruih dia asingkan utk minyak, makan, duit sek. aku baru praktis bulan lepas. ada lagi lubangnya..aku try lagi bulan ni. mmg boleh kawal belanja.so, aku teruskan...

No comments: