Tuesday 19 January 2016

Sombongnya Manusia

aku ada terdengar ceramah ustaz di radio. masa otw nak amik anak kat rumah pengasuh. ustaz tu kata, manusia ni sombong. Allah bgtau dah petua2 supaya kita selamat di akhirat sana. tapi kita buat derkkkk saja. contohnya, sural al-Mulk.. surah tu sepatutnya dijadikan bacaan harian kita sebagai umat Islam sebab surah tu akan menjaga kita masa di akhirat nanti. sewaktu malaikat mai nak tanya kita di alam kubur, surah tu yang akan menghalang malaikat. sebab Allah dah berjanji sesiapa yang rajin baca surah tu, akan selamat dari siksa kubur..surah al waqiah, kalau diamalkan akan murah rezeki sebab nabi pernah kata, sapa yang baca surah ini tidak akan miskin selama-lamanya.
macam tu jugak la dengan selawat ke atas nabi. ada satu selawat tu, jika diamalkan, dosa kita akan diampunkan selama 80 tahun. ada ka umuq kita sampai 80 tahun. belum tentukan? tapi, Allah dah ampunkan dosa kita jika diamalkan..
begitu jugak la jika kita bertasbih, berzikir..semua tu akan membantu kita di akhirat nanti..jadinya, jadikanlah amalan hidup kita. aku bukan kata kat hampa, tapi lebih kepada diri sendiri...semoga kita akan berada di dalam rahmatnya.. aminnnn

No comments: