Tuesday 2 February 2016

Lidah Kena Jaga

sebenaqnya, kita kena jaga mulut ka lidah?aku rasa lidah sebab lidah yang berkata-kata. walaupun lidah tidak bertulang tetapi kata-kata yang dikeluarkan amat berbisa, amat berbahaya, amat lembut, amat manis sehingga boleh mencairkan hati seseorang, amat menyakitkan hingga boleh meleraikan sebuah persahabatan. haaa banyakkan yang lidah boleh buat.
sebab tu lah, kena jaga lidah ni. jangan dok cakap sembarangan. kalau-kalau cakap kita itu akan menyakitkan hati orang lain. walaupun, niat sebenar nak bergurau tapi kita kena paham, tak semua orang paham dengan gurauan kita. bila gurauan jadi kemarahan, ha, camna, kan dah bermasam muka, dah tak berteguq sapa. tambah2 lagi kalau reja satu opis.camna?
macam tu jugak la, kalau yang suka mengampu. nak mengampu buat apa. nak buat kerja, buat saja. jangan kita nak naik, kita pi pejatuh kawan kita. habaq habis, kerja saya tip top, kerja kawan saya, selaluuuuu tak siap. ha, tu kan lidah jugak yang berkata-kata. bila orang yang dikata tu dengaq, agak2 dia nak dok diam ka? mesti la dak kan? dah jadi sengketa.. marah dalam diam, dok tarammmm ja dalam hati. bila boleh boh balik sedas. 
sebab tu lah, jaga lidah, nak tunjuk diri baguih boleh..jangan libatkan orang lain..

No comments: