Tuesday 9 February 2016

Taman Buaya Langkawi

hari kedua di langkawi, kami breakfast dekat simpang nak ke mnr motel..mnr ni singkatan nama mat isa dan rodziah..ramah gilerrrr pakcik mat ni. mula2 aku pangge encik la. tapi sebab dah ramah sangat jadi la pakcik ja. dia pun tak kisah. ramai orang kesihatan nak mai langkawi cari dia. rega kawan2 kot dia bagi.lepas sarapan, kami bergerak ke Taman Buaya Langkawi..nak masuk kena guna ic baru dapat murah sikit. rasanya kami 4 orang dalam rm62. masa kami sampai tu, keta baru ada 3 bijik. keta staf 2, keta kami 1..ish biaq betoi ni, ada ka show macam dalam pamplet? takkan 2,3 kerat ni depa nak buat show?..masa beli tiket aku tanya la, ada show ka?ada kak, satg kita buat. ha.. betul la. ada show.show yang pertama, kami 4 orang, campuq korea kot, 2 orang, arab 3 orang..show yang pertama, tak ada apa sangat..depa angkat boya tu, tunjuk bahagian paling bernilai..bahagian bawah dia la..pastu berus gigi boya. boya pun kecik ja.
lepas tu ada lagi show, jumping crocodile.masa ni orang dah start ramai. kebanyakannya orang arab la.apa la jumpingnya..bunyi cam gempaq..tapi yang dikatakan jumping tu bila, depa lalukan makanan pada satu tali yang direntang di tengah kolam, so, boya tu akan lompat la, amik makanan tu..tu la jumpingnya..lepas tu ada lagi show, show yang ni guna boya tembaga. paling besaq di situ. umuq 40 tahun. boya tembaga yang paling agresif. petugas berus gigi boya, naik duduk atas boya dan baring atas boya. lastly, dia akan hulurkan tangan dia dalam mulut boya. aku ingatkan nak huluq pala dia, huluq tangan ja. last show, depa akan bagi makan boya..aku cuma lalu ja la atas jambatan panjang tu. tapi tak tunggu feeding time sebab anak aku kan tak berapa sihat. jadinya nak pi tang lain plak, nak bagi dia rehat sat.kat sini setiap show akan ada penerangan. memang staf di sana akan crita la pasai show yang dilakukan dan tourists akan amik tour guide untuk crita pasai taman ni. kita orang malaysia tak yah la. buang duit ja. sapa yang nak bagi makan boya pun bleh.depa ada juai makanan. tak la besaq sangat tempat tu.bersih ja tempatnya. kat situ ada satu butik yang juai barangan dari kulit boya. aku try la masuk..mak oiii rega,,,beg tangan ja ribu riban.puluh ribu pun ada..mahai mahai..tak mampu nak beli. tengok ja boleh la. masa nak kuaq, depa akan juai gambaq yang kita tangkap masa mula masuk tu. aku amik 2, gambar dengan yang dalam frame ada air tu. nak bagtau tepat tak tau nama apa benda tu. dua tu ja dah rm40..mahai oiii souvenirs pun. beli gak la untuk kenangan. ye la, kita mungkin rasa, apa la nak tengok boya tapi budak2 lain..depa akan rasa seronok sebab tak pernah tengok kan? rasa macam best sgt la..ha,boya berus gigi tu la, akai aku kalau anak aku malaih gosok gigi. tengok, boya pun jaga gigi. kita lagi la kena jaga..

No comments: