Sunday 16 April 2017

Bersyukur

ya, aku akui, aku kurang bersyukur. bila direnung ,ditenung dan diingati balik, banyak nikmat yang Allah dah bagi pada aku tapi aku lupa untuk nak ucap alhamdulillah. dalam kehidupan atau dalam pekerjaan, banyak nikmat yang telah dibagi pada aku tapi kurang syukur yang di lafazkan..aku mula tersedar tentang syukur bila aku baca blog sorang otai ni. banyak pengisian yang bagus bagus dalam tu walaupun kadang kadang katanya agak kasar bagi aku tapi itu cara dia. dan cara dia telah sedarkan aku tentang syukur. la ni, apa aku praktikkan, tiap kali bangun tidoq aku akan ucap syukur. sebab? Allah bagi aku hidup lagi lepas tiduq. buatnya mati dalam tidoq cmna? aku diberi anak anak yang sihat. walaupun kawan kwn aku ada anak yang sakit silih berganti, walaupun hanya demam, tapi , demam pun boleh menyukarkan pergerakan  kita kan? nak pi keja tak boleh, nak lena tak boleh, anak asyik bising, teriak ja. alhamdulillah, anak aku sihat. aku ada keta nak pi keja, amik anak sekolah, walaupun sekarang aku guna kancil lama. masih boleh bergerak, ada econ. ada keta baru simpan sebab minyak mahai. ada ketika bawa keta baru. syukur aku berpeluang ada dua keta, baru dan lama , walaupun bukan keta import.. tengok poket sendiri kalau nak membeli. syukur, tengah bulan masih mampu beli kasut baru walaupun kasut murah ja. beli time sale. takpa, brand crocodile gak. mampu beli baju baru anak, walau tengah bulan, mampu sambut besday anak, beli kek, belanja adik beradik makan..menghitung hari nak gaji, aku masih lagi ada duit baki dalam dompet walaupun rm10. ada kawan aku yang terpaksa meminjam sana sini nak cover sampai hujung bulan sebab claim duit dah habis. pending, tunggu lain bulan, mcm tu lah rencah kerja kami, claim tak pernah ada on time. syukur jugak, Allah bagi aku kesihatan yang baik. kesihatan adalah nikmat Allah bagi yang paling besaq. tak guna gaji mahai, rumah besaq kalau kita sakitkan? dan aku telah mempunyai kesedaran untuk memperbaiki kekurangan aku dalam solat. dan aku berdoa, tolonglah aku ya Allah supaya aku akan kekalkan apa yang aku lalai selama ini. sesungguhnya, nikmat Allah terlalu banyak untuk dihitung. ucapkan Alhamdulillah tanda kesyukuran pada yang Maha Esa.

No comments: