Wednesday 4 April 2018

Hutang

Hutang ni adalah nirmal dalam hidup sekarang.cthnya,hutang keta,rumah,personal loan dan kredit kad.tambah tambah kalau gomen staf,personal loan memang tak boleh lari lah.termasuk aku.tp aku cuma buat personal loan dua kali ja..dan yang last nI,memang aku tak overlap sebab aku malaih nak menambah hutang dan tahun berhutang.bank bank ni kalau nak bg loan memang laaaaa mudahnya sebab depa tau kita akan bayar melalui potongan gaji.
Nak buat loan pun kena tengok jugak sapa pemberi pinjamnya. Kalau koperasi baik jgnlah sebab interest tinggi. Kalau bank rakyat ka,bank persatuan ka mungkin lebih baik tapi bergantung kepada masing masing punya hak sebab kadang kadang bank lebih rigid dan koperasi kurang sikit songehnya.
Yang tu takpa sebab hutang yang dicover insurans.ni yang hutang sikit sikit dengan kawan kawan ni..haaaa ni bahaya sebab yang ni ada yang buat lupa. Aku pernah kena dah.hutang tp buat lupa aku kalau jumpa manusia jenis ni memang lain kali aku tak bagi dah la pinjam.dah la nak bayar liat nak mampus,nak minjam plak.kirim salam.kau bagila alasan nak beli susu anak ka,nak isi minyak ka,lantak kau..ni gaji bulan ni aku nak tuntut hutang aku. Walaupun sikit,tetap hutang kan?dan tu duit aku.
Kat opis aku ada gak spesies camni.hutang kawan tu sikit,hutang kawan ni sikit.dalam banyak banyak yang dia hutang tu,aku la yang paling sikit.yang lain ada cecah ribu dan ratus.kesian,bila minta dia byaq hutang,kita plak kena marah. Tengok?terbalikkan?patut kita marah dia sebab tak bayaq hutang,ni kita plak kena marah. Bukan takat hutang kita ja,nursery anak dia dulu pun setahn dia tak byar.tu sebab,owner tu macam pandang semacam ja kat km yang keja satu opis dengan dia mcm km pun spesies malas nak byar duit tadika.padahal kami byq on time duit tadika tu.
Macam macam bab hutang ni.bayaqla.dah kawan tolong bg mudah,tolong la kawan balik..esok esok kalau nak meminjam,orang senang nak bagi.ni,lain kali macam payah dah la..aku rasa ni la last aku bagi pinjam sebab dr claim tunda ke gaji tunda ke claim nak bayar ciput tu pun.nak tunggu claim mendanya sebab claim memang lambat nak dapat sebab jabatan dah habis duit..so,tunggu gaji ni,aku minta la hutang aku...jeng jeng jeng

No comments: