Sunday 7 June 2015

Berniaga Di Butik Vendor..Untung atau Rugi..

recently, banyak betul butik berkonsepkan vendor ni wujud. di tempat aku saja, ada lebih kurang 6 atau 7 butik yang berkonsepkan vendor. aku pun ada join gak. 3 butik aku join. yang dua tu, totally aku fail. lingkup teruih dengan modai-modai sekali. yang satu ni aku tengah on. tu pun rasanya tak sambung dah join vendor. sebab - sebabnya, aku rasa bagi aku la, tak untung pun..rugi ja. kalau dapat pun lepaih untuk bayar sewa slot. modai tak termasuk lagi..contohnya : yang aku tengah join nih, aku juai kek coklat moist dengan snowy cheese kek. aku letak hari mula dengan restock semua sekali 4 kali. aku dapat la rm158. ada yang kek tak habis. aku tak salahkan tokey butik sebab kadang2 depa suruh restock aku yang tak sempat nak buat. ada kem la, ada kursus la. letih keja sangat la. jadinya tak restock. tu pun menjejaskan kutipan aku gak. lastly, aku rasa nak surrender, sebab mungkin untuk yang full time housewife atau yang betul2 komited bleh buat. yes, they can go on. cthnya, anak dara yang tengah tunggu result ka, atau yang memang dok buat kek juai pastu nak tambahkan sales. ni aku cakap bab makanan kek especially, kalau yang juai tudung ka seluaq ka takdak masalah sebab barang tak expired.
lepas tu, base on my friends experince and mine also, ada peniaga yang up rega barang. kita bagi sekian sekian harga, depa pi up jadi mahai. ni kawan aku sendiri yang pi check barang dia kat butik tu. terkezut lah dia. then, bila tak continue join the butik, depa bagi barang tak cukup plak. tu belum kira yang bergaduh dalam group whatsapp. sebab biasanya tokey butuik akan wujudkan group. ada plak yang kata tokey kira tak betul la, tak kira stok betul2 la. macam2 aihhh...aku? tak pernah kira dengan detail berapa yang aku hantaq, berapa yang terjual. sebab aku tak tulih, harap depa ja, depa kira bagi ja chek. tak betul kan cara aku tu..ada juga tokey yang masa mula2 ja manissssss muka, time ada masalah sembang pun tak tengok muka..hmmm aku pernah kena gak dengan tokey camni. suruh mai amik duit, dia yang lupa, padahai dia yang suruh mai sekian sekian hari. boleh marah kita plak tu..sabaq ja la..ada gak yang aku ralat sebab depa up rega barang, pastu tak habis juai..dah mula2 tu hampa penaik rega sampai tak mau..mana nak laku..hmmm sabar ja la. ni pun aku hantaq jugak sebab dah kontrak sampai hujung bulan nih. kalau tak hantaq rugi sebab dah bayar sewa. buat pi la sikit2..
ada jugak yang aku tengok, mahainya rega barang. biaq betoi. lasagna sebekas, rm 15..size dia kalau hampa bleh gambarkan besaq sikit dari kotak yang isi pensil.contoh kita beli pensil 2b yang sekotak tu. besaq sikit dari tu la. huiiii mahai la bagi aku. sebab ada vendor lain juai dalam rm8 ja. besaq sama. kat butik vendor kawan aku tu, ada orang juai dadih 2 layer. sebelas rm1.50. dia mai restock setiap seminggu. dalam 20 bekas. so, korang kira la jualan dia berapa sebulan. cth : 20 bekas x rm1.50 = rm30 x 4 minggu = rm120. sewa slot chiller rm 70..dapat banyak mana kat tangan? certain barang ok la join vendor butik, mcm kain baju, selendang, seluar palazo, kalau yang cepat expired kena tengok lokasi butik dan juga sales butik tu camna. tidak rugi ooo..cam aku, sewa rm270, br dpt rm158.. salah aku gak sebab tak check dulu aku betoi-betoi bleh komited ka dak dengan bisnes ni..aku rasa aku bleh, rupanya salah..huhuhuhu..tak balik modai la aku..huhuhu (nangis tersedu-sedu).. anyway, this is experience right?

No comments: