Saturday 10 September 2016

Ingatlah


Selalu sangatkan kita tengok mesej ni. dalam fb ,dlm ig..banyak dan tak lapuk dek zaman. sebab peringatan ni amtlah penting untuk kita renung dan lakukan. sebab semuanya berkaitan dengan kita, kehidupan kita sehari hari..dulu, aku tak berapa kisah bab sakit..sebab aku jarang sakit.demam pun jarang.alhamdulillah. tapi bila aku kena gastrik, setiap bulan boleh kata kena pi cucuk di spital. buat endoskopi, buat abdomen scan. masa sakit tu barulah aku rasa, ya Allah..sakitanya. padahal gastrik ja pun. bukannya sakit teruk. gastrik pun jangan la buat main main..time ok, ok la, time sakit, rasa la. dulu aku selalu ingat orang yang sakit gastrik ni, ngada2.kena kat aku baru la aku tau hazabnya. makan kena jaga, itu tak bleh, ini tak bleh. dulu pakai bantai ja makan. sekarang kena beringat. aku dah lama tak makan sambal belacan, kuah sambal pun amik bagi ada kaler kat nasik. kalau dulu sambal jangan cakap la. pulun betul..tu la, kena beringat semasa sihat sebelum sakit..nikmat kesihatan yang paling bermakna. kau kaya, tapi sakit nak buat apa..nak melancong tak bleh, nak makan sedap tak bleh..betul kan?


orang selalu cakap, masa muda ni la senang nak buat amal ibadat. nak gi haji time umuq muda senang. nak bergerak sana sini. kalau time tua, harapa orang la tolong tolakkan. nak buat sendiri tak larat. masa muda la kena pulun buat amal ibadat.aku ada baca tapi tak pasti sahih ke dak haids tu sebab sekarang ni banyak hadis yang tak kuat tapi orang dok canang merata hala. kena hati2 gak tu. hadis tu kata, kalau tak silap la, kalau di waktu muda kita sentiasa buat amalan sunat. cth solat Dhuha, tiba masa tua kita tak larat dah nak buat, Allah akan bagikan kita ganjaran jugak sebab kita selalu buat. ha..tu la penting time muda, energy tengah banyak buat amalan sebanyak mungkin..i'm not talking baout others people but i'm talking about me..aku pun sedaq diri dah berumuq, aurat pun tak tentu hala jaga tambah2 kat rumah, bila abang2 ipaq mai, semayang pun tak terjaga gak, kalau semayang awai waktu tu kira hebat la aku, tambah lagi Isyak..selalu hujung2..solat sunat?hmmm koi berumuq koi malas..ada ka camtu?hmmm berubahlah sarah oiii..ingatlah bekal nak bawa mati nuuuuuu. bukan sapa boleh tolong bila dok dalam sana..
itulah yang dikatakan, hidup sebelum mati..time hidup buatlah amal sebanyak mungkin, bila dah mati, tak bleh dah nak buat..ingatlah diriku dan kawan2 sekalian...



No comments: