Thursday 4 January 2018

Hari Hujan

Di kulim,hujan turun mencurah curah dari awal pagi td. Memang lebat. Baju dah 2 hari tak berbasuh. Bayangkan 5 orang punya pakaian. Pagi td,aku mesin jugak baju.3 trip. Nak keluaq pi kedai dobi utk pekering baju,hujan masih lagi lebat. Kena tunggu dulu ,keluaq beli sayuq dengan mukhlis,dalam hujan jugak.nasib kau nak.suruh dok rumah dgn abang tak mau.nak ikut.ha meh kau. Berpayung,berdukung beli sayuq.
Menu tengah hari ni,bihun hailam. Aku beli bihun kat kedai dalam taman selasih ni..aiseyyyy hancuq bihun tu bila aku celuq.selalu aku guna cara yg sama tp guna bihun tesco ok ja..ni hancuq plak. Memang tak bleh blah.nasib ada sepeket lagi bihun tesco spare. Celuq ja la yg tu.sebab aku nak bw balik kg bihun hailam ni.la ni,blik kg,bw balik makanan siap siap sebab senang. Buka taperware dah boleh ngap. Tu dah jadi rutin aku sekarang ni. Mak aku sakit lutut.anak aku plak tak mau kat org.kat mak aku pun dia tak mau.jdnya mcm mn nak masak.abang dgn kakak dia bila blik kg ada ja la keja nak buat.bkn nak tengok adik. Solutionnya masak la siap siap.kalau tak masak siap siap pun,bahan yanga nak masak tu mesti dah ada dan siap potong. Bila sampai rumah,zap zap zap terus masak.jimatttt masa.bleh menyembang dgn mak lama sikit.
Pagi ni juga,aku dpt msg ayah, Zu,kwn opis aku telah meninggal dunia jam 2.15 pg td. Al fatihah utk arwah ayah zu.semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang orang yang beriman dan beramal soleh. Aminnnn. Aku br balik pekering baju di kedai dobi dekat opis aku. Seronok sebenaqnya guna pengering ni.jimat masa tak pyh sidai kecuali yang agak tebal. Masa pi pekering baju tu,sementara nak tunggu kering aku gi lepak kat kedai 24 jam tu sat.pasti masuk dalam keta. Aku tak berani nak tunggu kat kedai,kot la ada penyamun ka mai samun,naya ja aku.ada duit ka takdak duit ka bukannya mat penyamun ni kira.baik aku tunggu dalam keta ja. Cukup masa,masuk dlm kedai amik baju,balik teruih.setel bab baju. Dunia dah moden,senang ja sekarang ni. Kalau dulu jenuh la nak tunggu baju kering. Syukur pada kemakmuran dan kemajuan yang ada.cuma kena guna dgn baik ja la.kalau guna cara tak baik,hancuq la hidup.

Baii..nak simpan dengan ready baju nak balik kg...


No comments: