Saturday 8 June 2019

Kereta Pertama

apa kereta hampa yang first? keta pertama aku kancil. gemilang blue kaler dia. kancil 850. manual. masatu aku pakai keta manual. masa amik lesen pun guna keta manual. blum ada keta auto lagi masa tu. 
aku amik lesen ni, yang L tu punya laaaaa lama. sampai dah nak expired baru la aku pi test. tu pun sebab sekolah memandu saga call sebab tu la, nak expired. yang amik lesen L sama dengan aku dah ke mana hala dah bawa keta. aku baruuu nak pi test. dah la try bawa keta dua tiga kali, naik bukit pa semua. tempat belatih dekat rumah anak yatim bedaya tu. pakcik yang ajaq aku tu, bekas wartawan utusan. haaa ingat lagi. setel belajaq, aku pi test. sekolah tu dah bgtau dah. dalam kawasan test tu hang buat elok elok. naik bukit, reverse, parking. kat jalan, no problem, boleh setel. memang boleh setel sebab aku bawa mcam apa ntah. tapi lulusssss. alhamdulillah. pada masa yang sama jugak la, aku dapat call, abang aku yang no dua meninggal. tengah dok drive tu. perghhh kentalnya aku. habis test, aku pi ziarah jenazah. and aku lulusssssssss.. yeyyyyyyy
setahun lepas aku ada lesen, baru aku beli keta. kancil pgm 7564. deposit rm 4k. bulanan rm 360. mana dapat duit deposit? aku juai saham cimb aku. dapat la duit buat deposit.
salesman tu nama rudi. bini dia aku kenai lepas beli kancil ni la. sampai la ni aku kenai. keta depa hantaq depan bank. chewah. aku bawa keta tu lepas setahun dpt lesen. aku ingat ja step bawa keta. mula mula masuk gear satu.. dah jalan sikit, tukaq gear 2, laju sikit 3, lepas tu 4. tekan clutch sama sambil tukaq gear. betui dak? lupa dah aku. bawa laaa aku balik kg. masa mula dapat tu, kak siti haida, tlg aku isi minyak. sebb minyak ada sikit ja. dia ikut aku sampai kat hi tech, lepas tu aku balik sendiri la. tu diaaa..kenangan betui.
aku pakai keta tu dalam 4 tahun. beli tahun 2005, tolak kat orang tahun 2009. yang lucunya, aku tak penah bawa keta malam. so, sekali tu, aku pi rumah abang aku kat Bukit Teh. aku bawa sekali arwah makcik cah. dia nak pi rumah besan dia. aku stop keta, mati enjin, aku kuaq dari keta. eh eh, awat lampu tak terpadam ni? rupanya bila mati enjin, bukan bermakna, lampau akan auto mati. lawak la. sepanjang aku guna keta tu, takdak masalah. ok ja. sekali ja bateri nak kong kat stesen petronas. nasib ada orang tolak. aku tolak kat orang bertam. dia sambung bayaq.apa yang aku ralat, dia bayaq rm500 ja kat aku. ni bukan aku deal, asben aku dengan abang ipaq aku yang deal. patutnya bleh dapat ribu ribu kan? dapat rm500 ja. lecehnya. aku bukan nak sangat tukaq reta tu, tapi tu la, laki aku yang kalut. sakit hati la bila ingat balik. memang sakit hati. 

No comments: