Saturday 8 June 2019

Selamat Hari Raya

selamat hari raya kawan kawan...selesai sudah berpuasa, dah raya.. hari i raya ke -5 dah masuk keja. biasa la , bagi can la kwn kwn yang keja sebelum raya, amik cuti plak. gilir gilir kekdahnya. suka ke raya? aku biasa ja. sebabnya dah besaq kot. feel raya tu biasa ja. baju raya pun selai ja. 
kuih raya? satu jenis ja buat. yang lain mil order dari adik dia. 4 balang ja.cukuplah. ketupat, rendang punnn order dari mana ntah. aku lupa. abang ipaq yang uruskan. asben aku amik ja bawa balik rumah, aku tukang perangat.
Raya pertama -  aku tak pakai baju raya. sebb aku jadi chef. chef mana dan pakai baju raya. aku masak mi hailam. bila dok dengan mak mertua ni, nak tak nak kena la masak. sebb, kalau tak masak, anak laki kau nak makan apa? jadinya, aku try resepi mi hailam dari fb ni. perghhhhhh sedap gila. thank u la sapa punya resepi ni. gerenti, lepas ni aku akan guna resepi ni. sedap wehhh. apa bezanya dengan resepi yang dok besa buat nih? bezanya guna lada hitam. Cara-caranya :
*tumbuk bawang putih
*tumbuk lada hitam
*tumiskan sekali..haaa bau lada hitam tu naikkkk..
*pastu masukkan sos tiram, kicap manis dan masin
* seterusnya, boh la aayaq, ayam ka udang ka sayuq dan sebagainya. tunggu mendidih..setel.
ikutkan resepi tu, depa tak masukkan teluq, tapi aku boh. aku tak boh tepung jagung sebab aku tak suka bila nak perangat sy macam tak sedap. kalau bih tepung tu, teruih makan tak payah perangat ok.
tapi, ni aku nak bagitau la kan...pesen dah di rumah mil ni, time raya dia akan masak..tapi dah mil ni tua dah,pelupa plak tu, aku masak la kan..tak jadi masalah, yang jadi masalah bila anak menantu yang lain mai, pakat dok saja. hampa mai rumah mil. dah tau dah dia tu tua, bawa la makanan, jamu org tua tu makan..ni dak, mai melengganggg. apa la punya orang. geram ja aku tengok. tu ka, bila aku dah siap masak, takkan nak bagi depa tengok saja, mestila aku pelawa jugak kan? menyampah ja aku tengok kelaku depa ni. dari aku mula kawin sampaiiii ke la ni, perangai lagu tu la. 
tiap tiap kali raya mcam tu. aku ni sebab ingat anak laki aku nak makan ja, tidak aku pun tak kelapaq la nak masak. lantak la depa. makan biskut raya dah. pi balik. 

No comments: