Monday 15 July 2019

Mulut dan Tangan

isu pada kali ini berkaitan dengan mulut.ya..kita semua ada mulut. yang bisu pun ada mulut. sebabnya mulut tu penting. nak makan, nak bercakap, nak minum, lebih mudah pakai mulut. apa yang teman nak tulis ni berkaitan dengan mulut yang tidak dijaga. bukannya tak gosok gigi, tapi tak jaga pertuturannya. maka , akan terhasillah, gaduh gaduh, masam muka, sindir sindir. sebabnya, mulut. sebab tu la, mulut kena jaga. bercakap benda yang perlu. kalau tak tau jangan la bercakap lebih lebih. satg jadi fitnah. manusia spesies tak jaga mulut ni ada ja di mana mana. kat opis, kat taman perumahan, dalam sekolah, kolej atau sebagainya. sebb, dirinya tidak diajaq atau tak makan ajaq supaya jaga mulut. disampainya benda yang tak betui. konon dia ja la yang betui. lagi parah bila pi tipu asben ka bini kata dia difitnah. piiiii... kena tipu la pasangan tu.
tangan pun bahaya gak la ni. sebab menaip mesej atau ig atau fb. haaaa sebab tu la mata pena lebih tajam dari mata pedang. dia karang ja cerita, kasi real, habis semua orang percaya. tulisan pun bahaya sebab bertulis. jadinya dapat diforwardkan ke sapa sapa saja. haaa punggahhhhhh..dari sorang yang tau, sampai 100 orang tau. tak ke naya. kalau ia fitnah, makaaaaaa berjalan la fitnah ituuuuu. bahayakan? apa yang nak ditulis, nak dicrita biaqlah betui dan memberi pengajaran. kalau tidak, buat naya si penulis dan pencerita dan orang yang ditulis. benda ni semua akan dikira akhir hayat kita nanti. cuba chek kat opis kita, kalau ada macam ni, berhati hati la. kadang buruknya nama kita pun sekali harung. 

2 comments:

norhidana said...

ye, sbb tu kene jaga tutur kata kita, lbh baik diam dr berkata2 kalau kita tak pasti, sama juga ngn di media social, apa fakta ke kabar angin yg tak pasti tak pyhla kita sebar... jd fitnah naya je

Kakak Navigator said...

Yup...Anugerah Allah bagi kena guna sebaiknya...salam salam singgah