Monday 5 May 2014

Hutang..

hampa ada hutang dak?aku ada.hutang rumah,hutang peribadi.bila tahun nak habis?tunggu la dekat nak pencen esok.orang kerja gomen ni banyak hutang. pada pendapat aku la sebab aku dok perati senang ja nak overlap.belum habis bayar dah apply nak overlap.yang bank pun seeeenang ja lulus loan.aku sendiri pernah overlap.sekali tu ja la buat pastu tak buat dah sebab bila pikir-pikir balik masa bila nak habis loan kalau dok overlap ja.sekarang gomen susah sikit nak overlap sebab tempoh pinjaman dah dipendekkan dari 25 tahun ke 10 tahun je.sakit nak membayor kalau buat loan banyak-banyak.ada gak syarikat yang dia buat peraturan, kalau buat loan dengan depa, tak bleh overlap kalau kurang dari 5 tahun tempoh pinjaman. ada gak yang masa sain agreement interest rendah tapi kalau nak setel sebelum time dia, siap ko, naik 2 kali ganda.kesimpulannya, orang tu tak bleh nak overlap la.cantik tak idea depa nak ikat customer supaya tak lari pi bank lain. selain dari bank, koperasi pun bersepah offer loan. mana mai nombor telefon aku kat depa pun tak tau. sat sat masuk mesej interest sekian-sekian untuk pinjaman banyak ni banyak ni.rimas aku.
ada gak kawan seopis dengan aku nih yang reja overlap.ishh berani dia asik buat loan.berapa baki kat tangan?yang aku tau potongan dia saja dah lebih dari 65%.sakit kalau cam ni.aku bagitau la, tak berani aku nak main-main dengan loan nih. dapat seronok, nak bayar sakit. tak mau aih..penting-penting sangat boleh la amik.cam rumah, keta, mana ada duit nak bayar cash.kalau cash, income tax pun cari maaa...
beringat la sebelum isi borang hutang k.tu hutang dengan manusia, belum lagi kira hutang kita dengan Allah.sembahyang yang kita tak buat, tertinggal dan sebagainya.hutang posa lagi..aihhh macam-macam la jenis hutang nih.yang penting kena bayar la kannnn...

3 comments:

makchaq said...

Makchaq pernah jugak buat personal loan.. memang sakit nak bayaq.. duit yg dapat rasanya tak sampai sebulan dah langsai.. kena bayaq 5 taun.. serik.

Lepas tu malas dah nak buat.. guna duit gaji ja la.. setakat yg cukup..
tapi loan rumah & kereta ada la..

PetakBunga said...

hutang posa br 5 hri..ada 9 hari lagi..

ptptn x habis lagi..
kete dah 4tahn br bayar bunga.

sedih..
belum beli rumah lg ni..

Nastyna said...

I nasib baik takder hutang, dengan bank, dengan manusia la setakat yang I ingat hehehehe tapi dengan tuhan... huhuhu toksah cakap la. Btw kat malaysia mmg macam senang jer nak buat pinjaman, tu yang bila I tengok orang pakai keta mewah2 I tak heran, kalau hutnag keliling pinggang buat apa kan.