Wednesday 30 March 2016

Buli

gempaq kita satu malaysia bila kes buli paling brutal tahap gaban melibatkan pelajar sek ren berusia 8 tahun dan 9 tahun. ganas tahap gila ni. sampai potong lidah. tapi dulu ada lagi ganas sampai menyebabkan kematian. masalah serius yang melanda pelajar kita. dulu2 ada yang anggap, buli berlaku di kalangan sek yang pelajar sekolah biasa. asrama penuh konfirm tak dak sebab budak pandai.kononnya.tapi sekarang jangan cakap la. kat mana-mana pun ada kes ni. hari ni 31.3.2016, ada lagi kes buli. pelajar ting 1 ditekap seterika oleh pelajar ting 3. kat sek anak kawan aku, sek asrama penuh pun ada kes buli. sampai patah kaki tu. bila cikgu tanya kata jatuh bilik air. aku ingat satu kes buli yang menyebabkan kematian. kepala budak tu diserkup dengan baldi, ditumbuk, dan macam2 lagi. yang aku ingat mak budak tu kata, keluarga pembuli haram sorang pun tak mai minta maaf kat keluarga si mati. celaka betul. apa perasaan anda kalau anak anda dibuli? aku serius bagitau, aku tak bleh sabaq. anak aku mohsin tu kalau dia crita kat sekolah ada kawan pukul dengan pensil pun, aku dah panas badan. dan dan aku call teacher tanya, betul ke, anak saya crita nih?sapa budak tu? biasanya teacher akan kata, saya akan check..ye la, dah aku call pengetua dia. kat tadika ni, no phone teachers are restricted..tak bleh bagi.apa2 call pengetua ja. aku memang hangin bab bab gini. ada aku sembang2 dengan kawan2 aku, baik la anak belajar dekat dekat ja senang. dok asrama risau aku. takut kena buli. kalau dia crita takpa. kalau tak, pakai senyap kena buli gitu la. tu yang aku takut tu..kadang2 aku tanya kaunselor, masalah pelajar sekarang ni ialah mereka mempunyai 2  atau 3 watak. mungkin depan famili, baguihhhh la sangat, belakang famili, hancus. tu yang kadang2 payah famili nak terima, tambahan kalau yang memang percayakan anak semata-mata. jem. apa orang crita semua tak percaya. doa aku, jauhkan lah benda 2 negatif ni dari terjadi pada anak anak aku, anak kwan2 aku..

No comments: