Wednesday 16 March 2016

Membeli Belah Di Tesco

kalau sebut tesco ni, bagi aku tak setiap masa boleh beli barang kat sana. sama la macam giant atau the store. aku akan pi melawat tesco ni time ada offer. haaaa time tu kalau tak beli rugi..time lain baik pi pasaraya biasa ja. rega lagi murah dari tesco atau pasaraya besaq yang lain. aku bagi contoh..susu dutch lady yang anak aku minum tu, kat tesco rega time biasa rm 28.99.. gila nak beli kat tesco, baik aku pi beli kat pasaraya zen vista, sepeket baru rm 22. beza brp rm? dekat rm7 kot beza..ada benda lain lagi yang boleh dibeli dengan duit sebanyak tu. tu baru contoh susu, belum pampers lagi. jadi nak beli barang di tesco, pi time ada sale..masa tu memang la berbaloi baloiiiiii sangat beli.
baru ni, tesco kulim ada buat sale..memang gempaq gila sales.aku pi dengan anak aku mohsin masa hari jumaat. pukoi 8.30 aku dah ada dalam tesco. anak aku pun tak sempat mandi. bila sampai kat tesco, bayangkan baru 8.30 pagi, keta tak banyak, aku bleh parking dekattttt dengan pintu masuk. rasa hebat sangat aku rasa. sebab selalu parking jauh. set dalam fikiran nak beli susu dutch lady yang promosi sekilo rm21.99..biasa susu 900 gm ja. ni sekilo..masuklah aku dengan gembiranya. orang tak ramai..hepi hepi..dekat pintu masuk tu ada promosi susu tu la, tapi untuk umuq 2-4 tahun..anak aku guna 4-6 tahun..aiseyyyy kena tipu ka ni?aku dah rasa ralat dah..rugi mai pagi2 ni susu nak beli takdak.. aku tolak ja la troli pi bahagian lain..lalu kat bahagian susu, jumpa dengan dealaer susu.. aku saja la tnya, promosi tu untuk 2-4 ja ka dik?4-6 tahun ada dak? ada kak..satg saya amik. nasib baik la bertanya sebab aku dah pegang susu yang 900gm..ingat nak amik ja la dah yang sekilo takdak. dan nasib baik juga aku chek dengan dia yang 900 gm tu dah habis promosi..setakat 9.3.2016 ja. hari aku pi 10.3.2016..maknanay price yang kat rak tu depa tak tukaq lagi..nasib nasib tidak aku kena bayaq rega asal la..rugi oooo...yang promosi sekilo baruuuu rm21.90..aku pun heran awat depa buat camtu. maksud aku, yang 900 rm harga asal, yang sekilo harga promosi..confirm la orang amik yang promosikan? lantak la..janji aku dapat rega murah..aku amikla 7 peket buat stok untuk bulan depan..hahhaahah rasa macam aku lah orang yang berjaya save bajet..
lepas amik susu, aku pi kat bahagian kanak2..alahaiii mohsin nampak plak seluaq dalam boboiboy..aiseyyy mahainya nak..3 lai rm19.90..harga tertera di tagging tu..aku pujuk la anak aku, tak yah la amik. mahai nih..tapi mohsin nak jugak..boleh la mama, abang nak seluaq boboi boy..sian plak tapi rega tu mahai sangat..tapi, demi anak aku turutkan. walau dalam hati rasa ralat sangat dengan harga tu..takpalah, bayaq guna kupon diskaun rm5 tesco tu..save duit sikit..apa lagi aku beli? barang yang aku beli hari tu :
honey star rm 12.99
susu low fat dutch lady rm 4.99 - 2 kotak
roti gardenia rm 4.45
kordial f & n rm 6.99
drumet ayamas rm 10.99
apa lagi aku beli? dah lupa dah..tapi total aku bayaq rm 213.70..huihhh murah murah..cuba pi beli kat tesco time tak sales..mau lebih lagi aku kena bayaq..dan yang paling aku suka, seluaq dalam tu rega ja rm19.90 tapi bila scan jadi rm 5.97..ada sale rupanya..alhamdulillah..hilang rasa ralat mama..
tapi tu la, lain kali masuk tu amik pamplet yang depa letak kat depan tu sebab sales kaler pensil stabilo, 24 batang rm7.90!!!  murah tak hengat..yang tu aku tak dan nak beli. sebab aku pi 16.3.2016..kaler tu dah habis..masa pi hari tu tak ronda satu tesco..kan dah nyesal..tidak mesti anak2 aku lagi suka mewarna..hmmm takdak rezki la..(jalan sambil menunduk)..ralat lagi..
anyway, tesco memang tempat yang kita boleh soping tapi time sales..time biasa? hmmm bagi aku yang bajet sikit ni, cari la pasaraya lain..ni semua untuk jimatkan perbelanjaan..kalau yang poket tebal, mana2 tempat pun ok ja. untuk aku, kena tengok tempat dan time jugak.so, hepi soping di tesco time sales..buat la lagi sebab aku nak beli kaler pensil..hari tu tak dan..huwaaaaa nyesal..

No comments: