Sunday 16 October 2016

Cerita Sedih

sambung crita sedih lagi..
abang aku, dah kena potong kaki.sampai bawah dari lutut sebab kencing manis. sebelum kawin lagi dia dah ada penyakit nih. dia tak sedaq penyakit tu ada kat dia. kan kalau orang yang kena kencing manis ada gatai2 kan?dia ada gatai2 kat kaki. sampai hitam macam bertampal gatai tu kat kaki dia. dia sapu ubat biasa ja. bila check doktor, confirm kencing manis.dia dah teruk dah masa tu.kena makan ubat, kena kontrol makan dan dia pun memang buat semua tu. tapi apakan daya, dah teruk sangat, kena gak la potong.kami smeua tak tau yang dia dah potong kaki tu masa bulan 3 hari tu. yang boleh tau pun masa adik aku hantaq mak pi dok dengan dia. patutla beria suruh mak pi rumah dia sebab dia payah nak balik. lepas potong kaki tu, 2 bulan kak ipaq aku amik cuti tanpa gaji sebab dok urus dia pi klinik semua. hmmm itulah kan, makan kena jaga.kalau dah kena penyakit nih, memang payah nak lega la. aku pun kena beringat gak la. penyakit ni tak kenai sapa. mai macam kilat, nak lega macam siput.

crita seterusnya..anak kawan aku disahkan kena penyakit kritikal kanak2..kawasaki with heart complication. penyakit ni akan kena pada kanak2 saja. dan dalam insuran pun under juvenile critical illness. sebab kalau penyakit kritikal yang biasa ni, penyakit ni takdak coverage.khas untuk kanak2 saja. dia dapat detect pun sebab badan anak dia jadi merah2..pi chek spital, satu kata belum sah.then, pi jumpa pakar satu lagi kat swasta, buat blood test lagi satu,confirm, kawasaki..tapi belum teruk lagi.baru peringkat awalan. sabarlah kawanku..berusahalah untuk berubat anak tu. 

kawan2..sakit adalah ujian Allah. aku mohon doa kepada Allah supaya berikanlah aku kesihatan yang baik. sakit sikit2 ni biasalah..batu dalam hempedu pun dah menakutkan aku untuk operate, macammn la kalau yang kes besaq tu. Ya Allah, sihat tubuh badan adalah nikmat yang amat bernilai. terima kasih atas nikmat yang telah kau berikan padaku..

 

No comments: