Wednesday 7 December 2016

Roti Sendiri Bikin

sekarang ni, angin rajin buat roti tengah mencurah curah ni. dah ada impian na meniaga roti dah ni. ha....kau jangan, baru sekali masuk kelas dah berangan. tahun lepas ada jugak aku masuk kelas roti, tapi cikgu tu ajaq guna bread maker..payah la sikit nak buat sebab aku mana ada benda alah tu. sebenarnya, cikgu tu nak promot bread maker dia. dia kan ahli amway, nak promot noxxa la tu. sambil sambil tu, buat la kelas sekali. serampang dua mata. aku pun dah lupa kelas tu camna nak bentukkan roti sebab dah lama dan tak praktis. nak praktis apa BM takdak. 
so, last week aku join kelas yang uli pakai tangan, haaaa yang ni aku suka tapi mengantuknya tak tau nak cakap. masukkan yis dan bahan2 yang lain, tunggu 20 minit atau sampai yis kembang. dah yis kembang, campuq dengan tepung, tunggu lagi..adoiii ngantuk sungguh aku. aku yang masuk kelas tu sebab nak tengok cara uli pakai tangan. ok dah dapat dah ilmu tu. aku tak tunggu sampai habis pun..ada la dalam 2 jam lebih sikit aku tunggu, pastu aku chow. cikgu tu nak ajaq buat kek coklat cheese, aku dah tau dah cara nak buat kek tu, dah pernah buat dah pun tapi kalau nak buat plak rasa cam malas sebab cheese cream tu sangaaaaaaat la mahai. dulu rm6 lebih sikit sekarang dah jadi rm9.mahai betoi rega bahan. nak buat pun malaih. 
aku dah try buat piza.satu adunan tu dapat 4 bijik.acuan loyang kecik.adussss puas hati sungguh makan piza buat sendiri ni. sebab? bahan banyak. aku boh bawang,sayuq campuq, sosej, isi ayam, capsicum..yang takdak cuma nanas ja. aihhh terliuq dah ni.lepas tu, second time aku buat roti yang ada parutan cheese dan tabuq gula tu.haaa....aku buat jugak yg inti kacang merah. yang parutan cheese tu, masa baru angkat, perghhh lembut gilaaaa...aku makan banyak ulas jugak roti tu. yang bun inti kacang tu agak keras la aku rasa sebab aku lebihkan masa bakaq kot. takpa, aku akan cuba lagi buat supaya dapat mcm yang aku nak..tiba-tiba teringat plak roti sarang lebah..haaaa..yang ni pun aku nak try. tunggu cuti. satgi aku nak pi kedai kek, nak beli bahan semua..senang, bila nak buat, barang dah ada.haihhhh seronoknya buat roti..
yang jadi masalahnya ialah aku takdak penimbang untuk scale kecik, jadinya aku tak dapat bentuk roti yang cantik..bentuk ikut dan ja.ada yang kecik, ada yang besaq..tengoklah, kalau aku buat petang ni aku boh gambaq sebab aku memang kategori yang malaih nak amik gambaq.

No comments: