Sunday, 25 September 2011

Chicken Pox @ demam campak

alamak,anak aku kena demam campak plak...dulu dia dah kena yang kecik, sekarang yang besaq plak..orang kata kalu kena campak besaq, sekali jer kena, kalu yang kecik akan kena banyak kali...betoi ker???

nasib la , anak aku ni mak sedara dia yang jaga,masa mula2 detect tu, pak lang dia dah amik daun mambu untuk bg mandi..korang tahu daun mambu?? daun ni slalu digunakan untuk orang kena demam campak..caranya, ramas daun tu rendam dalam air...aku ada dengar sorang ustaz dalam rancangan "tanyalah ustaz" di tv9 tu, dia kat rebus, tapi yang orang tua biasa buat x rebus pun ramas ja..mana2 jer lah...daun tu gak, kena letak bawah bantal dan alas tempat tidur, untuk hilangkan miang campak...

selain tu, kena la g mintak air tawaq atau air penawar kat ustaz ke imam ke untuk bagi cepat lega...kena gak bagi minum air nyok supaya campak cepat kuar..bagi minum sup ayam pun sama gak tujuannya...

nasib campak anak aku dah kuar dah..la ni dlm proses nak kering jer...berbalik pada ustaz dalam tv9 tadi tu, dia ada baca sepotong ayat al quran yang boleh kita amalkan ketika nak bagi mandi bengan daun mambu tu, tapi aku tak sempat nak ingat...macam biasa ku dengar ayatnya, tapi di mana??? kalu korang tau, tlg bagitau aku yer

Daun mambu ni jugak bagi orang india depa akan bagi mandi bayi yang baru lahir supaya x kena jaundis @ penyakit kuning...ni jiran la yang cita..bawa ja baby tu balik ke rumah terus bg mandi, normally baby tu x kan kena jaundis...biasa la kita kan rakyat M'sia berbilang kaum dan agama ada la cara tradisional masing2 untuk rawat penyakit...
yang penting kita cuba..

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT...

1 comment:

armouris said...

lagi info tentang demam campak di SIHAT SELALU - Demam Campak Berjangkit