Sunday 4 September 2011

Raya Raya Raya...bestnyer............

Raya raya raya...suma orang tunggu hari yang best ni.. tak kira la tua ka muda ka, mesti hepi time nih...maklumla dah sebulan posa, ni la hr yang kita nak celebrate sebagai hari kemenangan kita melawan nafsu, lapar dan dahaga. bulan di mana kita berusaha menambahkan amal kebaikan sebagai bekalan waktu mati nanti.. bulan di mana adanya lailatul qadar...tapi pelik gakkan, ada yang malas posa..ish ish dah besar-besar pun malas..apa nak jadi..setahun sekali pun tak bleh posa...dah la tak posa, makan depan orang plak tu (cuba tgk kat paper, ada depa tunjuk). tak malu betoi..anak menakan aku yang darjah 3 pun tak tinggai posa..hari mula posa, monyok ja aku tengok..kehkehkeh..anak aku p dekat dia pun dia wat tak peduli ja..letih, tapi lama2 dah ok dah...

ok, berbalik ke kisah raya nih, aku tak buat kuih pun, pakai tunjuk jer...hehehe malaih plus tak dak masa sama..maklumler keja..kuar umah pukoi 6.30 pagi, balik jer dah koi 6.30 petang.. mana ada masa..beli pun tak per, bleh tolong orang berniaga..aku stay dengan mak mertua jadi mak mertua la yang order, tu pun order dkt adik dia, kiranya cu aku la..dia ni buat kuih raya..banyak gak la orang order kat dia, dapat lah duit sikit.cu aku ni x kerja, dok umah ja.time posa ni la dia nak cari duit poket...


raya tahun ni, hari pertama kat umah mak mertua sebab aku dok sana, petang raya, br balik umah mak sendiri sammmmpai raya ke tiga...huihhh best ooooo...raya lama kat umah sendiri..pegi jalan-jalan umah mak sedara, the only mak sedara aku ada sebab ayah aku dua beradik jer..pegi umah dia makan kuih raya, makan buah rambutan, makan nasi, arghhh lepak2 umah di jap, pastu balik..sepupu sepapat tak dak, depa pakat p raya tang lain, yang sorang tu, br dapat cucu, sibuk nak g amik cucu kat spital. tak pe lah, janji aku beraya dengan mak sedara aku...kehkehkeh..best...

dah pegi umah mak menakan aku, pegi la plak umah abang aku kat Bukit Teh, best dapat jumpa anak menakan aku yang 6 orang tu..hepi la depa, dapat duit raya, aku ler yang bagi..tapi yang sad nya, kain pasang yang aku bagi tu, tailor tak sempat nak jahit, tak der lah baju kurung...pakai la baju lain jer..sian sian...

huh..syawal sebulan, cuti 5 hari jer untuk raya, blum hbs pegi rumah adik beradik, nanti cuti bleh pegi lagi. bawa anak jalan2 umah sedara,  kenai dengan sedara, nti tak kenal plak adik beradik. haru gitu..he

No comments: