Wednesday 9 May 2012

Cita Kartun: You Are Umasou

korang suka tengok kartun tak?? aku jarang le nak tengok kartun, tapi kalu ada can aku ngadap gak la..hari cuti hari tu, aku tengok astro ceria, ada satu cita jepun tajuknye you are umasou..cita tentang raksasa..satu ni raksasa makan daging, satu lagi raksasa makan buah2an je..raksasa karnival ni tinggal dengan raksasa herbivor sebab dia sesat kot masa kecik dulu..jadinya cam cita tarzan tu la..mak angkat dia ni bela la dia, tapi naluri seorang karnival dia akan makan daging jugak, jadi tak serasi le hidup bersama..apa yang menyentuh hati aku bila anak raksasa herbivor ni pangge karnivor ni ayah.dia ikut je mana raksasa ni pergi..raksasa ni ajar le sikit2 skill hidup kat yang kecik nih..pasa suatu hari, yang karnivor ni nal tinggalkan anak kecik nih, dia buat le perlumbaan lari..dengan syarat, sapa yang kalah kena tinggal.yang si kecik ni berlarile sekuat hati sebab dia tak nak berpisah dengan ayahnya. dai lari kuat2..dan yang bapaknyer saje lari slow..bila yang kecik tu dah jauh, dia lari ke arah lain dan berharap si kecik itu akan selamat..yang si kecik plak, lari lari lari dia tak sedar dia dah masuk ke kawasan geng karnivor..apa lagi jumpa yang sama dengan paknya, dia pangge la ayah..aik saa ayah??ni makanan aku nih..depa pun buli le si kecik tu..bila je bapaknyer dengar jeritan si kecik, dia pun cepat2 nak selamatkan anaknya walaupun niat asal dia nal tinggalkan budak tu..dia lawan habis2an dengan 4 karnivor semata2 nak selamatkan si kecik..bila dah selamat dia bawa si kecik ke tempat selamat..dan yang aku sedih bila si kecik tu tanya, saya dah menangkan ayah??saya akan bersama dengan ayahkan???ish terharu aku..pendek cita, ayah dia tak tinggalkan dia..depa dok le sama2...aku tingat le pada anak2 yang ditinggalkan ibu bapa mereka..tinggalkan tepi longkang, dalam tong sampah..rasanyer kalau budak tu bleh cakap, mesti dia akan kata, jangan tinggalkan saya..saya takut, saya sejuk..apa perasaan mak pak depa??

No comments: