Monday 16 September 2013

Sup Belut

 
pernah makan belut?aku pun tak pernah sebelum ni..tapi dah ada anak 2 nih bila batuk ja bawa pi check doktor, doktor kata paru2 lemah..ni la jawabnya..bagi makan sup belut..belut pun sekarang payah nak jumpa.tak semua pasar malam ada juai belut..tapi nasib le kat pasar malam taman selasih, belut sentiasa ada..aku pi malam tu ada 4 ekor..aku sebat la semua..nasib le sapa lambat..bukan untuk aku sorang sebenarnya, untuk anak sedara aku sama.dia tu asik batuk ja..kat kerongkong tu macam ada kahak lagi..dah pi jumpa doktor, sama ja..sebab tu aku kata tak semua pasar malam ada juai..kat kampung aku tak dak juai belut..dah alang-alang nak beli, beli la kat dia sama..
 
 
ha, ni dia sup belut..tumbuk bawang merah, bawang putih, halia..tumis ja..boh la belut dua tiga ketoi..cukup la budak kecik yang nak makan..wangi jer..tapi nak basuh belut tu jangan pulak pi basuh dengan garam ka asam keping ka sebab nanti lendir belut tu hilang..yang kita nak lendir belut tu buat ubat..orang tua2 kata..ikut je la..
 
 
 
aku masukkan nasi sekali..sebabnya nanti nasi tu kembang senang anak aku nak makan.nasi blender dia dah tak nak..nak yang pejal sikit..dah setahun pun dia..mana nak makan moi lagikan..apa yang kami makan dia pun nak..tapi agak2 la nak bagi pun,yang dia boleh makan ok la..jangan bagi yang bercabai pulak..pedas oo...

No comments: