Monday 17 November 2014

Makanan Sihat - Roti Pita

haaaa dah lama tak update blog nih..tak sempat banyak kerja. aku memang tabik spring pada blogger yang kerja cam aku tapi blog maintain ja berupdate. tabik la.
 
ok, ni aku nak crita, aku ada baca kat blog resepi gojes pasai roti pita. aku tak ingat apa tajuk masakan tu, tapi aku copy amik tang resepi ja. aku try la buat. waduh waduh..sedap bangat. menjadi dong. nak try? meh aku bagi resepi.
 
bahan2 :
isi ayam - ikut la banyak mana suka
rempah kari
garam
lada hitam
minyak zaitun atau minyak jagung
yogurt tanpa perisa
tomato
bawang holland
timun
salad
roti pita
daun sader/daun bawang
mayonis dan sos cili
 
cara2nya :
gaulkan isi ayam + rempah kari + yogurt +lada hitam +garam + minyak  sehingga sebati. perapkan dalam 1/2 jam. lagi lama lagi cantik
 
 
gorengkan bawang holland yang dipotong dadu dengan tomato yang juga dipotong dadu bersama sedikit minyak.
 
 
 
kalau nak masukkan daun bawang/saderi, masukkanlah, kalau tak nak, ok ja. goreng sebentar saja k.
isi ayam yang diperap, boleh digoreng menggunakan
frying pan. 
roti pita tu letakkan atas frying pan sekejap. bila dah masak atau dah kekuning kuningan
 
cara hidang :
 
roti pita tu disapu dengan mayonis dan sos
letakkan ayam yang digoreng tadi di atas roti pita
letak salad, timun, bawang dan timun yang digoreng
gulung roti, ngap terus
tapi versi aku tak bleh ngap terus sebab tebal sangat dengan bahan. tak caya tengok gambar..
 

 
 
tadaaaa sudah siap.. roti pita ni seplastik ada 8 keping. memang puas makan. bagi aku la. aku sorang 2 keping la.
selamat mencuba...
 
bai bai
 
 
 
 

No comments: