Monday 21 August 2017

Eksperimen Sains


cantik kan colour bunga ni? ni la eksperimen anak aku semalam. dah banyak hari request nak buat eksperimen ni. walaupun bagi aku , alaaaa yang ni pun nak buat, tapi, bagi budak budak, tengok kaler bunga ni dari putih jadi biru dan hijau pun dah seronok. pembelajaran sebenarnya nih. idea eksperimen ni, depa tengok dalam sains comot  atau banckyard sains. lupa dah aku. 
kemarin, aku pi beli kat kedai bunga tepi jalan. sebatang bunga ada la 6 kuntum bunga. rega dalam rm1.50 . balik rumah, aku amik ja bekas air yang dapat free masa beli oatcrunch tu. boh air paip, boh kaler biru dan hijau. tujuan eksperimen nih, nak tengok perubahan kaler bunga yang putih tu ke kaler biru dan hijau. proses penyerapan berlaku di situ. so, point dia, proses penyerapan dan fungsi batang. di mana, batang tu menyerap air dan bawa ke bunga. tadaaaaa... boleh membantu anak aku belajaq nih. ada lagi nak buat, tunggu sat. nak ikut buat semua jenuh aku.
yang hijau tu ain punya, yang biru mohsin punya.. punya lah seronok mohsin sebelum tidoq tu dia tengok bunga dia dah berubah kaler. perghhh seronok tengok riak muka dia tu.. rasa seronok sangat sebab berjaya bantu anak aku buat eksperimen. alhamdulillah..seronok tengok anak aku seronok.

No comments: