Thursday 24 August 2017

Korban & Akikah


untuk pertama kalinya , dalam sejarah hidupku, aku buat korban untuk diri aku sendiri. not in my country, but in India. yes India. why India, aku pun tak tau nak jawab exactly why..maybe orang malaysia dah banyak makan daging, so, kita buat kat tempat yang ramai orang susah. bila orang payah nak dapat makanan, bila dapat depa akan lebih menghargai. kalau bagi kat orang kita, kadang-kadang jadi membazir. tapi kat sini pun ramai orang susah kan? 

hmmm tak kena point aku nih. sebab yang seterusnya , yang menjadi faktor utama untuk orang berbajet rendah cam aku tapi nak buat korban atau akikah ialah sebab rega..ya REGA..murahkan? kalau kat malaysia, setompok dah rm 600. pikiaq banyak kali kalau nak buat. kalau kau masuk under yapeim pun rega dia dalam rm400 gak di kemboja. kalau tak silap aku la. aku dah lupa. ada tengok list rega tapi aku lupa. tapi aku rsa yang kat India ni la paling murah. cam kau nak gi melancong la, ada hotel murah, ada yang mahai. tengok bajet, pilih la mana nak. janji kau melancong jugakkan?
ustaz ni, aku tau dari kawan aku, so, aku rasa confident nak buat sebab dia selalu buat dengan ustaz ni. tahun ni aku buat untuk aku, tahun depan aku buat untuk orang lain plak. 

alhamdulillah, aku berjaya buat tahun ni. sebab , nak buat ibadah ni memang akan rasa berat. macam kau nak derma, ada nak huluq rm10, mesti pikiaq banyak kali. banyaknya yang derma singgit ja. sedangkan tu sedekah tu, banyak ganjaran pahala kita akan dapt. tapi, apa apa pun buatlah ikut kemampuan. bukan sebab ikut orang. so, moga tahun depa aku ada lagi rezeki nak buat korban..
insya Allah.

No comments: