Sunday 29 October 2017

Trip Tengok Penyu

kalau dulu-dulu, nak tengok penyu kena pi Terengganu sebab hujung tahun ja penyu akan landing kat Terengganu. tengok penyu bertelur. terganggu penyu tu nak bertelur pun sebab ramai orang dok perati. mesti malu gila penyu tuh. kalau dia boleh bercakap mesti dah kena sound dah manusia yang dok skodeng dia tu.
hari sabtu lepas, 28.10.2017 , aku dengan anak anak aku ada chance pi tengok penyu. tapi bukan di Terengganu, di Pantai Keracut , Penang.aku pi naik bot melalui Kuala Sg Pinang. sebab, naik dari Kuala Sg Pinang harga bot lebih murah. kalau naik dari Teluk Bahang, mahai sikit caj bot dia. kami bertolak dari Kulim pukui 1 ptg sebab aku kerja pagi tu. jaga pameran di SMK Keladi. asben dengan anak-anak plus anak sedara 3 orang mai amik aku lepas habis pameran tu.
kami sampai ke Kuala Sg Pinang dalam pukui 2 lebih. melalui Balik Pulau. barulah ternampak kehijauan di Penang. sebab selalunya ikut Georgetown nampak bangunan yang tinggi melayut macam nak tumbang ja. takut aiii.
sampai di Pos K Sg Pinang, kena tunggu sat sebab bot yang bawa pelancong tu tak sampai lagi. depa pangge Pak Tam. dia dok bawa orang masuk ke Taman Negara Pulau Pinang melalui laut. kami naik bot dalam pukui 2.45 petang. teruja la anak anak aku sebab first time naik bot. rupanya Arif takut nak naik bot. ok,setel semua masuk dalam bot, kami bergerak ke Pantai Keracut. lalu kot Teluk Kampi.



kami semua kecuali asben aku sebelum bot berjalan



lalu kat batu gajah, sebab batu ni rupa macam gajah. nampak dak macam rupa gajah dok berendam tu.


yang ni batu bentuk penyu. nampak? elok sangat la tu, kami pun nak pi tengok penyu nih. 


haaa...ni la penyu yang kami tengok kat Pusat Konservasi Penyu, Pantai Keracut.


penyu-penyu ni nak dilepaskan tapi tengah tunggu majlis rasmi untuk nak lepaskan penyu-penyu yang comel ni. 


bukti, we are here. masa kami pi tu, SMK Chio Min pun mai jugak. lawatan sekolah.


sekian, lawatan ke Pantai Keracut 






No comments: