Monday 12 March 2012

Smoke Detector

pernah tengok smoke detector??haaa sebab aku nih takder kamera nak ngambik gambor, aku crita je la camne rupanyer..korang bayangkanlah yer...bendanya berbentuk bulat, kaler putih. fungsinya untuk dilekatkan di syiling atau di mana2 saja yang mudah untuk nak kesan asap jika berlaku kebakaran.. pagi tadi, ada le satu guy yang smart datang untuk bagi taklimat berkaitan pencegahan kebakaran..dia le yang perkenalkan alat nih..dibawa bersamanya ialah fire extinguisher yang kecik, sesuai untuk diletakkan di dalam kereta atau dirumah..ringan dan kecil, mudah untuk digunakan oleh sesiapa saja..wakil syarikat tu ada le tunjuk sikit presentation gambar2 yang berkaitan dengan kebakaran..crita yang kuar dalam paper suma dia tunjukkan..yang mana sempat ler..memang ngeri..betul la, aspek keselamatan dari segi kebakaran, memang selalu diabaikan..kita biasa pasang alarm takut pencuri masuk, tapi kita tak aware pun kalau berlaku kebakaran..orang tua2 selalu kata, pencuri masuk, dia tinggai jugak barang, dia amik yang berharga ja, tapi kalau terbakar, semua dia jilat, sikit pun tak tinggai..
oleh sebab itu, aku pun order la satu untuk letak kat umah aku..walaupun itu bukan rumah aku, tapi rumah mak mertua aku, mengenangkan aku dok skali dan aku bimbangkan keselamatan aku dan anak aku, aku beli je la..ala rm 129 untuk 4 tahun..bayangkan sehari kosnyer baru berapa sen sangat...jadi tuan2 dan puan2 janganlah berkira sangat bab duit ringgit nih jika ia amat penting untuk keselamatan keluarga kita.

No comments: