Monday 27 July 2015

Hutang

masa cuti hari raya hari tu, aku ada tengok rancangan tanyalah ustaz kat tv9. berkaitan bab hutang. apa yang aku dapat ustaz herrianto tu kata bab hutang nih:
1.wajib memberi hutang kepada orang yang memerlukan untuk membeli barang keperluan seperti beras, susu anak dan sebagainya.
2.makruh memberi hutang kepada orang yang berhutang untuk membeli pakaian sedangkan pakaian dah banyak.
3.haram memberi hutang kepada orang yang akan gunakan duit itu untuk membeli arak contohnya.
suami guna duit isteri? kena bayar ke?
jawapannya kena bayar sebab itu duit isteri walaupun duit isteri tu dari suami. yang ni ustaz tu kata, jangan si suami kata, alaaa duit dia tu pun aku yang bagi. bila dah diberi, bermakna duit isteri. wajib bayar.
pinjam bawang jiran, beras jiran? wajib dibayar sebab itu barang orang, bukan kita punya.
dan menjadi satu kewajipan juga supaya pemberi hutang dan pembayar hutang tulis setiap jumlah yang dihutang supaya jelas amaun hutangnya. sebab kalau orang yang berhutang kata, aku hutang kau rm100..tapi pemberi hutang kata, eh rm 150 la.haaaa..kan dah gaduh.
lepas tu pulak, bila ayah atau emak atau sapa2 yang meninggal, jangan kira nak faraid dulu, kira nak setelkan hutang si mati tu dulu. baru betul.
dannnnn yang paling penting..kalau kita tak bayar hutang orang, pahala kita akan Allah bagi kepada orang yang kita berhutang. jangan buat main,penat kita sembahyang, puasa tapi pahala sikit sebab dah diberi pada orang lain.rugikan? baik bayaq cepat. tapi jangan cakap plak, saya tak bayaq ptptn, pahala saya pi kat ptptn ka? itu isu lain k...

1 comment:

Aniey Yusoff said...

betul tu..apabila mak atau ayah meninggal kena segerakan membayar hutang..

Kita ni seboleh-bolehnya mintak2 la dijauhkan dari meminta hutang kan sebab walau 1 sen pun akan dikira di akhirat..