Sunday 19 November 2017

Ganti Rugi Untuk Diri Sendiri

aku pernah hilang rantai leher emas. aku boh dalam beg tangan. usung pi sana sini. ntah berapa lama dok dlaam beg tu lepas tu sedaq sedaq dah hilang. aku letak dalam ruang yang berzip. yang aku paling ralat , aku dah pi kedai emas, tanya harga bagai tapi aku tak tolak sebab rasa macam kedai amik murah. simpan balik dan simpan dan teruih hilang. padan la dengan muka. aku sampai tanya la orang yang pandai pandai ni kot la aku tersilap letak. ada la makcik tu bagitau dia tanya laki dia, ada di tempat tinggi. kat mana la aku letak tempat tinggi ni. cam tak logik ja. aku bagitau mak mertua aku, dia pun cari kat atas kabinet dapur, kat atas lemari. ish sungguh tak logik. benda dalam beg kot.
dipendekkan crita, aku lupakan lah. anggap la takdak rezki aku. tu la, gurau senda kasaq dengan laki. putuih teruih rantai tu. so, berangan la aku nak beli rantai satu lagi. tai , emas kan mahai sekarang ni. kalau rantai tu, nak dapat sebijik sejibon dengan yang hilang tu, alahai mana la nak cekau duit. dulu harga rm1200. sekarang rm1200 tu dapat berapa gm la sangat. aku beli rantai tu guna cdt card bank islam. aku baru kerja masa tu. lepas setel ja bayaq rantai tu, teruih aku cancel kan. aku beli 2 utas, satu kat emak, satu kat aku. yang emak aku ok la. dia masih pakai.
jadinya, setelah bertahun berangan, maka pada 19.11.2017, aku pun pi la kedai emas aznin safiya..aku pi la beli seutas rantai tangan anggur namanya. rm 1280. dah belek belek rantai leher tapi rasa kecik ja.jdnya aku beli la rantai tangan. takpa la. kira ganti jugak la tu kan...ganti rugi kat diri sendiri, apa nak kisah. beli emas ni tak rugi. satu pelaburan jangka masa panjang sebab harga emas makin hari makin tinggi harganya. bukan makin turun. tapi kuasa membeli kita la yang makin turun sebab rega mahai. aku kena jugak beli emas ni sebab aku memikirkan nanti kalau nak stay lat rumah sendiri, apa aku nak gadaikan? takkan nak pinjam kat orang? nak pinjam kat sapa? so, sekarang, sementara masih ada peluang untuk menyimpan ni, simpan la sikit sikit. 

No comments: