Tuesday 7 November 2017

Minyak Naik Lagi

setiap hari rabu ja, confirm la ramai yang akan tertungu-tunggu rega minyak naik ka turun. aku pun sama . tapi aku takla sampai beratuq kat stesen nak isi minyak bagi penuh. bukan tak nak tapi asben aku tak bagi. ikutkan bab nak berebut ni aku suka. benda boleh jimat, jimat la. tapi pesen lain sikit asben aku ni. kalau isi penuh pun nanti kena isi jugak. 
ye la tapi boleh la jimat seposen dua posen. yang malaihnya tu bukan sebab apa,sebab kena q yang panjang. naik banyak plak minggu ni. 4 sen kot. aiseyyy rasa amat terkilan. aku yang bekerja laki bini bekerja pun rasa amat sakit hati bila rega minyak naik tambah la orang kampung yang barang depa beli selalunya mahai dari kita orang pekan dok beli ni. cth susu dutch lady rega bila offer sepeket rm 19.49. ni rega aku biasa beli time offer tapi kalau kat kg aku rega dia rm24.90 tau. berapa banyak beza rm kat situ. alasan peniaga barang mai hntq dengan lori , minyak naik. barang mesti naik. 
aku yang berkereta setiap hari ni, walaupun kancil tetap terasa sebab boh minyak rm 30, 3,4 hari dah kena top up. jarak rumah aku dengan opis memang la dekat tapi aku berulang hantq anak pi rumah pengasuh pi balik 16 km x 2 kali jadi 32km. hantaq anak ke tadika dengan sekolah lagi? dah brp km dan brp liter minyak guna. hmmmm nasib la. minyak naik ke tidak , tetap kena isi. itulah prinsipnya. bab makan boleh jimat tau, bab minyak keta memang la tak bleh jimat kat mana dah. bertabahlah hati..

No comments: