Wednesday 15 November 2017

Mi Hailam...yummyyyyyy

Oh mi hailam..aku memang suka mi. Tambah tambah mi yang berkuah...perghhhh sedapppp. Dan aku memang suka mi hailam...adusss dah terliuq dah aku ni..aku memang plan,kalau hari cuti tak mau masak nasi. Masak bihun ka mi ka apa saja asaikan bukan nasi sebab cemuih.
So,aku buat mi hailam versi aku lah. Resepinya ialah :
Mi kuning
Sodek jagung
Karot
Bunga kobis
Sos tiram 
Sos tomato
Sos cili
Bawang putih
Minyak utk menumis- takkan tak pakai minyakkannnn
Air
Cili burung
Sotong/ayam/udang
Daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Tauhu atau taukua yg digoreng
Kiub ayam

Cara masak :
Tumiskan bawang putih..bawang tu ketuk dan cincang
Masukkan air dan segala jenis sos
Masukkan karot,sodek jagung,bunga kobis
Biarkan karot empuk
Ketuk cili dan masukkan
Boh la udang ka sotong ka ayam ka
Biar kuah mendidih,bancuh tepung jagung dgn sikit air
Masukkan dalam kuah tadi bg pekat
Garam atau maggi cukup rasa dan kiub ayam dimasukkan sebelum masukkan tepung jagung

Setel....
Mi kuning tu rebus sat,toskan
Hidangkan dalam mangkuk..masukkan mi,kuah dan hiasan seperti tauhu goreng,daun bawang,serbuka lada putih.
Sambal kicap yang aku buat simple ja..potong cili dan tuang kicap...lenyek sikit cili bg rasa pedas.
Wauuuu terangkat...selamat mencuba k..
#sayasukamasak
#enjoythefood



No comments: