Wednesday 4 April 2012

Manusia Yang Tidak Tahu Bersyukur...

aku nak share satu cita pasai satu keluarga..depa ni kira aku keeeeeeenal la sangat-sangat.citanya begini, anak dia pernah lari dari rumah baru-baru nih sebab katanya boring dok umah..mak lebihkan anak sulung..yang lain tu diabaikan..ok. budak tu dah balik rumah, dah sekolah cam biasa..tapi dengan mak dia memang dia tak rapat, cakap pun cam kurang ajar jer..aku tak la salahkan anak dia tapi aku salahkan mak pak dia..anak sulung ko nak apa pun boleh dapat, anak yang no. 2 nih, nak masuk kadet sekolah hampa tak bagi. katanya duit tak de nak beli uniform..yang kat sulung ko bleh plak berutang sana sini nak belikan apa yang dia nak..masa anak dia hilang tu,baru le adik beradik ayah dia, mak tok dia, termasuk aku tahu yang pak dia tak kerja. dah sebulan dah.apa anak depa makan?? ntah ler..yang pak dia boleh dok saja, mak dia boleh dok pi berjalan sana sini..naik motor pi sana, pi sini..anak kat umah kebulur tak makan.patut le kalu mai umah aku, makannyer makan pelahap..tambah2 yang sulung tu, makan sampai tak ingat orang lain..pulun masuk tekak dia ja..yang aku marahkan nih, kalu lapar takpe, makan le apa yang ada, tapi pemalas nak mampus..pelik le aku, mak dia tak ajaq ke lepas makan basuh pinggan, basuh cawan..kalu nak kata adik-bradik dia tak tolong..penipu benor le tu..tau tak?abang dia dah belikan 3 biji keta, satu jual, satu kena tarik, satu lagi apa cita ntah..rumah??dulu rumah yang dia duduk tu, rumah abang dia yang no.2, dah dia duduk situ, abang dia sewakan sebulan rm 150, tu pun tak bayar..nak sekolah, abang yang sulung bagi rm 1000.00 untuk beli baju sekolah, tapi dibelinya seorang sepasang jer untuk anak dia..apa yang dia buat baki duit tu pun tak tau..nak raya, abang sulung dia jugak bagi rm 1000.00 untuk beli baju raya, dia beli baju kat pasar malam je untuk anak dia..habis apa lagi orang tak tolong..itupun bini dia yang pandai bercakap tapi kerja tak jalan tu boleh kata pak2 menakan hampa yang banyak duit tak tolong..ada dia kata dari pi sedekah kat umah anak yatim, baik bagi kat depa ja..cuba bagi tau, masa bila hampa susah yang orang tak tolong..orang bagi kain suruh berniaga, kain laku, duit tak dapat, hampa sapu habis duit orang, ada hampa mintak halal tak??hampa tak minta pun halal..walaupun duit abang sendiri, tetap kena minta halal kan??apa lagi yang betina tu nak depa ni tolong??nak tolong suapkan makanan masuk dalam mulut??so, hampa laki bini tak payah buat apa?dok di rumah, sembahyang, pi naik motor ronda..macam tu??aku pun pelik la, depa dua nih kata semayang tungging terbalik, pi dengar ceramah, tapi kerja malas, anak2 diabaikan, isi perut depa ja, perut anak2?suruh pi cari makan kat rumah mak tok hampa..manyak cantik..apa yang depa pi dengaq ceramah tiap2 minggu aku pun tak tau..takdak ka ustaz tu crita, kerja itu ibadah, jaga anak dengan baik tu adalah benda yang aaaamat baik..aku pun tak tau depa ni apa punya manusia...

No comments: