Monday 3 October 2011

FELDA RESIDENCE TROLAK, PERAK

kat sini ler aku kene berkursus selama 3 hari...kursus ni namanya Kursus Pemantapan & Keutuhan Integriti. Dengan kerjasama SPRM dan juga IIM..penceramah pun hebat2 belaka..
rupanya, jika diikutkan dari segi integriti, banyak rakyat malaysia termasuk aku yang kurang integriti..berdasarkan kajian reader digest, aku pun lupa tahun bila depa wat survey, malaysia berada di negara ke 30 daripada 33 negara yang dilakukan kajian paling kurang ajar...
penilaian mereka amat mudah berdasarkan senario ini...
pertama : mereka akan buang sampah di tempat yang ramai orang dan akan memerhatikan siapa yang akan mengutip samapah tersebut dan masukkan ke dalam tong sampah..
kedua : mereka akan perhatikan, apabila seseorng tu masuk ke dalam bangunan yang mcm bank tu, kan ada cerminkan, ada x org tu pegang daun pintu dan biarkan org dibelakang dia masuk atau dia masuk lepas tu dia lepas ja pintu tu x tgk dah ada org ke x dibelakang dia..
ketiga  : dia umpan dengan handset..letakkan handset di mana2 tempat, pastu tgk ada x org amik haset tu, nti dia akan wat call dan bagitau surh hantar kat mana2..kononnya dia tertinggl dan minta dipulangkan la hset tu, dia guna 80 biji hset, 1 pun tak dpt balik..

itu ler cara dema wat kajian..ringkas dan mudah..

apa pendapat anda???adakah benar kita semakin kurang nilai2 murni dlm diri??
renung2kan dan pikior2kan ler....
apa2 pun, kita perlu berubah menjadi lebih baik dari semalam..tak per la depa kata kita mcm tu, yang ptg kita tahu siapa diri kita dan kita buat benda baik...kan kan kan...

No comments: