Sunday 9 October 2011

Tazkirah Di Waktu Pagi

pagi ni dalam perjalanan ke tempat kerja, aku on ler ikim.fm, maka aku pun mendengar tazkirah dari seorg mursyid imam muda 2..
tazkirah pagi pada hari ini ialah :
1. janganlah kita mendaulatkan nafsu
apabila kita mendaulatkan nafsu, maksudnyer ikutkan nafsu, maka hilanglah sifat malu kita, kita akan melakukan zina dan maksiat..sebab itulah terjadinya sumbang mahram, rogol dan lahirnya banyak anak luar nikah..
2. janganlah kita bersikap bakhil dan sombong
orang yang sombong dan bakhil akan kehilangan kawan.sapa nak berkawan dgn org yang sombong, ada keta besar, sombong dgn org, mentang2 ler awak ada keta bsr, ada juga org yg ada duit banyak tapi kedekut..bakhil ni lebih tinggi pangkatnyer dari kedekut..org yang bakhil ni jgn mimpi ler nak belanja kwn, singgit pun berkira, takut duit dia hbs agaknyer..
3. janganlah anda riak dan takbur
riak ni bangga diri..cheee org puji skt jer dah perasan, mcm bguih sgt..takbur ni berckp besar, padahal apa yg dia buat tu kecik je nilainyer..ingat Allah tidak suka pada org yang riak dan takbur.
4. bersiaplah diri kita untuk nak dipersembahkan kepada Pencipta
maksudnya, lengkapkanlah diri kita dengan amal ibadat yang secukupnya supaya bila kita bertemu Allah nanti kita tidak akan malu..rajin2 ler buat kebaikan dan tinggalkan kejahatan kerana dunia ini ibarat jambatan untuk ke syurga..apa yg kita buat di dunia ini akan dihisab di akhirat nanti..

sekian saja untuk hari ini, esok2 i tulis lg kalu i dengar tazkirah di pagi hr k..

No comments: