Friday 24 August 2012

Cerita Si Katak


pernah tengok katak?pernah pegang katak?pernah baca cerita bab katak? ni aku ada satu cita teladan..buku yang kat bawah nih le bukunya..cita ni selalu la kita akan cita pada kanak2 tadika ke sek rendah ke sebagai motivasi dan pengajaran kepada mereka.
ceritanya begini, aku cita ringkas je la..dalam satu tempat, ada sekumpulan katak.masa depa dok melonpat2 lompat tu, ada 2 ekor yang termasuk ke dalam lubang yang dalam..kiranya nak lompat pun tak lepas la untuk nak kuar dari lubang tu..kawan2 yang lain menjerit le dari atas suruh lompat keluar. yang 2 ekor ni pun cuba le lompat..lompat si katak lompat, lompat la tinggi-tinggi..cam tu la lebih kurang lagu depa nyanyi..tapi usaha mereka gagal..2 ekor katak tu tidak berjaya melompat keluar...

kawan2 yang kat atas pun dah boring nak bagi semangat sebab depa tak berjaya keluar..jadinya, depa pun kata, tak payah la lompat,hampa tak boleh keluar dari lubang ni punya..yang seekor tu dah fed up..dia dah tak nak lompat..yang sekoq lagi tu masih teruskan melompat..lompat la dia sekoq2..dah kawan yang sorang lagi dah give up..kawan2 yang di atas plak kata, tak payah le lompat, hang tak boleh keluar punya..tapi katak tu buat bodo jer..dia lompat, lompat dan lompat lagi..akhirnya....dia berjaya keluar dari lubang yang dalam tu..kawan2 dia pun kata, hebat la hang, boleh lompat keluar..pastu katak tu kata, aku lompat sebab aku nak keluar dari sini dan aku tak dengaq pun apa yang hampa pakat dok jerit tadi, sebab aku pekak, aku ingat hampa bagi semangat kat aku untuk terus melompat...

Moralnya : pekakkan telinga apa yang orang kata.



No comments: