Sunday, 26 August 2012

Miskin Selepas Raya


ni cita minggu lepas punya..cita orang yang terlampau banyak hutang..nak raya hutang, nak masuk sekolah hutang..pendek kata, semua nak berutang..tapi, kalu tak hutang mana nak ada duit..ada plak yang kata, hutang dengan manusia tu adat ler..hutang dengan Allah lagi le banyak..itu memang betul ler..tapikan, benda ni kan boleh dirancang penggunaannya..aku pun tak tahu le apa la yang dibeli masa nak raya sampai boleh jadi berhutang macam tu kan???tukar perabot semua baru ke?baju beli banyak mana?tukar kereta baru ke??pelik tul aku..mungkin aku ni tak membeli sangat jadi aku rasa pelik, bagi yang biasa bertukar tiap kali raya, ada le plak alasannya..tapi, apa2 pun jangan le sampai berhutang keliling pinggang..berpada-pada le kalu nak berbelanja..dah habis usaha, along plak le yang dicari..lagi la naya..along tu kan boleh sampai membunuh..ish jangan le sampai macam tu sekali..beringat le sebelum membeli..jangan le pegang prinsip, biar papa asal bergaya...tak boleh pakai dah ayat tu..ngarut jer..cuba ukur baju di badan sendiri, ha..yang tu aku setuju sangat2..kalu badan kecik, beli le baju kecik..beli baju besar nak buat apa...

2 comments:

Nick Nashram said...

ne la orang kita..beraya sakan..semua nak baru..beli pulak dengan berhutang..nak bayar balik mula la botak kepala fikir..pastu mula la ade yg berhutang ngan along.

Masz Sidek said...

huhuhu... beraya ikut kemampuan... buat secara sederhana...