Monday 27 August 2012

Pernah Tengok Tak???

time raya adalah time yang paling best nak pergi berjalan kat rumah orang..pergi la time bila pun orang tak marah sebab raya la katakan..kalu tak raya, bleh ke pergi rumah orang tengah hari??cam gangu depa ja kan..tapi time raya, redah je la time apa pun..orang tak kisah..yang best ada makan-makan lagi..macam2 ada, laksa, bihun sup, mi kuah, laksa johor, serba mak nenek ada..perut je kena ready untuk trima makanan tuh..kasi kosong, kemudian kasi isi penuh2..masa aku pergi beraya kat rumah Chik aku, aku ternampak la pokok bunga nih..cantiknyer...tapi yang bestnyer..


nampak tak kelopak bunga tu yang dibuat daripada daun getah yang telah dikeringkan dan dibubuh warna..diberi hiasan tepi sikit2..proses nak buat daun kering nih susah gak..kena kutip, jemur, rendam dalam bahan apa ntah, baru le dapat daun yang cam kat atas tuh..pastu, letak le apa2 kaler yang nak..dah siap daun tu, kena la gubah plak..tidak mana la nak cantik..aku tak ingat dah, berapa orang akan beli untuk sekilo daun getah..sebab dulu memang ada orang dok cari kat kampung2..sekarang depa deal dengan Risda ja la..kan senang..Risda kan terror bab2 getah nih..


ni le keseluruhan pokok bunga dari daun getah tuh...payah nak jumpa hiasan camnih..mungkin sebab daun tu payah nak dapat kot..tapikan, itulah kreativiti, benda apa pun bleh dijadikan perhiasan jika orang tu kreatif dan rajin..aku kagum sebenarnya kat depa2 yang kreatif dan rajin nih..bukan senang oo nak buat camnih...

No comments: