Wednesday, 5 September 2012

Puding Roti Yang Seeeedap


hmmmm angin rajin aku dah mai..aku dok berangan lama dah nak try buat puding roti..ada banyak versi puding roti nih..dulu aku pernah buat puding roti bakar, tapikan, bekas kecik, habis meleleh dalam oven..mak mertua aku yang penat cuci, sebab aku tak perasan, aku angkat je dulang tu letak kat luar, rupanya meleleh sampai ke bawah..terukkan?mak mertua yang cuci..ntah2 dia kata hampeh punya menantu..tapi, aku tak perasan, kalu tak mesti aku dah cuci balik..ampun ye mak..den janji tak buek lagi camtu..haaa, ni aku dah buat 2 kali dalam masa terdekat nih..berkobar-kobar den buat.walaupun penat mengemas barang, kain baju yang laki i bawa balik dari kuarters di Baling tu, aku kuatkan diri, semangat untuk buat puding nih..


bahan-bahannya :

 2 biji telur, 2 camca butter -cairkan yer, serbuk koko dalam 2 camca besar, air 3 1/2 cawan, agar-agar dalam 8 gm (aku pakai agak je sebab bila timbang susah nor nak dapat 8 gm), susu segar 170 ml (resepi asal guna susu cair tapi aku silap baca jadi susu segar, hentam saja la), roti 4 keping, susu pekat 1/2 cawan, gula 1/2 cawan.

Cara2 nak buat :

masakkan agar2 dengan 3 cawan air
bila agar2 dah cair elok, masukkan gula yang 1/2 cawan tu..
blend roti, dengan telur, susu cair, susu segar, 1/2 cawan air..
bila agar2 dah hancur elok, dah mendidih, masukkan bahan yang telah diblend tersebut.
masukkan sekali butter yang dicairkan..
kacau sampai mendidih, 
bahagikan pada 2 bahagian, satu kaler asal, satu lagi campur dengan serbuk koko..maknanya, kena bahagi 2 bekas le...
lepas tu, cepat2 ler tuangkan dalam bekas..masukkan selang-selang..1 kaler asal, 1 kaler koko samapi le habis...
pastu amik camca ke senduk ke kacau le sikit bagi kaler tu bercampur nak bagi nampak cam marble..


ni le hasil akhir kerja aku...bila potong nampak le marble nya..aku bawa g opis sikit, bagi kat mak ain mohsin sikit..ikut komen depa bagi, sedap katanya..hmmm boleh le buat selalu..sekarang ni angin nak buat benda2 gini menjadi2..napa ntah..nak kata pembawaan budak, dah dekat nak bersalin dah aku nih...ni bukan resepi aku sendiri tapi aku amik kat akak superb nih. aku ejas  satu je bahannye..banyak resepi kat akak nih..nanti aku try lagi apa2 resepi yang patut..

selamat mencuba pada yang ingin mencuba!!!

2 comments:

Ernie Widhyharti said...

wah, sedapnya!

Jemput singgah. Baru update :)
http://cikewi.blogspot.com/2012/09/bisnes-hanya-untuk-perempuan.html

Ummi Hanie said...

sedapnye.... sy mmg peminat setia puding muding nih ;)