Saturday 10 December 2011

Pameran Pedang Nabi Muhammad SAW

okeyyy kawan2...meh sini aku nak crita mana aku pergi cuti lepas...
jeng jeng jeng i pergi Pameran Pedang Nabi Muhammad kat Dewan Sri Zaleha Naza Gurun, Kedah..ha, pameran ni wat kat dlm kilang kereta Naza..dalam tu ada satu dewan besar, namanya Dewan Sri Zaleha, Gurun..dewan tu, aku pernah buat program..aku buat program tempat kerja bebas dadah..kat situ le tempatnya..VIP aku masa tu, dato' sri chor chee heung..masa tu dia timb Kem Dalam Negeri...
kat dalam pameran tu, tak dibenarkan amik gambar, jadi, tak bleh ler nak nunjuk gambar pedangnyer..tapi kalu nak gak amik gambar, depa ada cameraman sendiri, kena bayar rm 10 untuk sekeping gmbar size 4R..kalu nak size 8R, kena bayar rm20. kalu yang mahai tu siap laminate lagi...
ada ditunjukkan replika pedang nabi, pedang sahabat nabi, tongkat nabi, tongkat nabi musa dan capal nabi serta tapak kaki nabi..replika rumah nabi pun ada gak ditunjukkan..oleh sebab, pameran ni sekali dengan seni silat pusaka gayong, maka, pameran berkaitan dengan silat gayong pun ada skali ler..ada banyak jenis keris yang dipamerkan..tak terkecuali, burung inderawasih yang dikatakan ada banyak misterinya..
oleh kerana, pameran ini dibawakan oleh yayasan restu, maka, ada juga dipamerkan al-quran yang mushaf malaysia.contohnya, hiasan di tepi ayat quran yang diambil coraknya dari masjid zahir, masjid di singapore dan juga bentuk bunga lawang..pendek kata bercirikan malaysia..
untuk kenang-kenangan juga, ada buku berkaitan dengan pameran nabi dijual..kertas berkualiti, gmabar di dalam pun cantik..it cost only rm 10..aku pun rembat satu ler..untuk bacaan di masa lapang..ada juga depa jual penanda buku dan ntah apa lagi..aku perasan yang tu ja..
opssss ada cabutan bertuah gak tau..sapa menang bleh p umrah for the grand prize ler..baik pegi pameran tu, mana tahu, rezki...
kepada kawan2 yang tinggal di kedah, yang ada masa, bleh ler bawa keluarga p melawat tempat tu..aku ni, p lama pun tak bleh sebab anak aku ohsin tu asik nak berlari dalam tu, mana ada masa nak baca cerita dalam tu...
okesss...nanti i nak p melawat dinasour plak kat jaya jusco bukit mertajam..jom serbuuuuu........
caucincau..

p/s ; gambar buku pameran tu nanti aku boh dalam ni k...

No comments: