Sunday 25 December 2011

Senja..apa yang perlu dilakukan ketika itu???

baru-baru ni, kau ada baca majalah al Islam..tajuknya berkaitan dengan senja..aku rasa ramai dari kita dah lupa atau tak peduli dengan larangan orang2 tua dulu berkaitan dengan senja..bagi kita mungkin itu hanya cakap2 kosong..tapi bila aku baca balik artikel tu, memang betul le apa yang dicakapkan..tapi tidak disertakan dengan penerangan yang jelas...jadi, kita pun wat dono ler...
antara yang menarik berkaitan artikel tersebut ialah :

bila senja, tutup pintu dan tingkap..masa nak tutup tu baca bismillah sebabnya, bila kita baca bismillah, syaitan tak bleh masuk..dia akan kata pada kawan2nya...tak ada tempat nak tinggal malam ni sebab tuan rumah ni baca bismillah...lagipun, kita memang disuruh baca bismillah waktu nak buat sesuatu...makan, minum, pakai baju, pendek kata semua kena baca bismillah..jadi, jadikanlah ini amalan kita...satu syaitan lari, dua tanda kita sentiasa ingat pada Allah..

bila nak keluar waktu senja, andai kata terpaksa keluar, tutuplah kepala..sebabnya, otak kita adalah sasaran utama syaitan..otak yang kontrol badan kita..antara yang perlu dipraktikkan ketika keluar waktu senja ialah:
* berdoa, mohon perlindungan dari jin dan syaitan
* pastikan diri suci dari hadas..amik air semayang ler..
* selalu berzikir
* keluar berteman, jangan kuar sorang2
* jauhi dari tempat gelap

waktu senja juga kita diminta menutup makanan dan minuman..jangan dibiarkan terdedah

pernah dengar kes bayi menangis tidak berhenti waktu malam?? kadang2 benda ini terjadi sebab bayi dia boleh nampak makhluk halus, tapi dia tak boleh bagitau, off course lah kan baby lagi mana bleh bercakap..sebabnya, kadang2 ada benda yang mengikut orang dewasa..sebab tu ustaz Kazim pesan, kalu balik malam2.. baca ayat kursi 9 kali berhenti, dan ludah tiga kali sebelah kiri. salah satu sebab orang tak bagi merayau waktu senja sebab waktu tu adalah waktu aktif bagi makhluk halus..waktu tu la depa pulun bekerja..

binatang ternakan pun disuruh masuk kandang supaya tidak bercampur dengan jin atau syaitan yang boleh menyerupai binatang. nabi sendiri berpesan, jika nampak anjing hitam yang mempunyai tompok putih dimata, kena bunuh anjing tu sebab itu adalah syaitan...

sebenarnya banyak yang orang tua dulu2 pesan, tapi kita tak hiraukan sebab kita mungkin anggap ini zaman moden...tapi kita perlu ingat, moden macam mana sekali pun, syaitan dan jin tetap wujud bersama2 kita..

renung2kan...

No comments: