Tuesday 14 October 2014

First Trial

hampa suka makan semperit? biskut yang bentuk bunga tu. sebab masa aku study kat UiTM dulu, semperit aku bawa, bentuk bunga, semperit kawan aku panjang plak. aku pangge semperit, dia pun kata biskut dia bawa semperit.mana satu yang betoi?lantak la, janji bleh makan dan sedap. nak dijadikan crita, aku memang suka semperit tapi semperti susu la. semperit yang pakai tepung kastard aku tak suka. bulan posa hari tu aku dah ada resepinya, kawan aku bagi tapi aku perammmm ja. malaih nak buat.lagipun mak mertua aku order dari adik-adik dia. tak payah la buat. makan ja yang mak order.
tapi memandangkan buttercup dalam peti sejuk tu dah lama, aku beli masa bulan posa masa rega seketoi rm 3.49, ishhh nak buat apa dengan buttercup nih? so, aku pun tengok resepi yang dok terperam tu, try la buat. dengan gembiranya masa hari raya haji pertama, dengan semangat waja dan penuh semangat aku pun stat buat.bahan-bahannya amatlah mudah. buttercup seketoi,susu pekat setengah tin, tepung jagung 600 gm dan sikit esen vanilla. putaq buttercup dengan susu sampai sebati, pastu boh tepung jagung dengan esen vanila.gaul sampai sebati cantik semua,bleh la stat tekan. haaa tang tekan nih,masalah pertama aku.sebabnya, aku tak pernah dok tekan pun semperit nih, bila dah tekan, oiiii bunga aku ada yang senget, ada yang kembang lebih, ada yang meninggi bunganya. hmmm first tray memang la tak cantik. second tray baru la bunga nampak cantik sikit.
masalah kedua, tima bakaq biskut tuh. aku guna api atas bawah, jadinya, terlebih la masak biskut tu. kaler jadi kuning cam nak hangit sikit. tapi rasa still ok. ok la tu, baru first time buat. aku nak set time pun tak reti.boh 20 minit, cam hangit, boh 15 minit, tak masak plak. semuanya kaler sama ja biskut aku tu. takpa, nanti aku buat lagi. aku try api bawah saja. acuan pun kena beli sendiri sebab hari tu pinjam cu aku punya. ok, lepas ni try buat kek karot plak. yes, kena cuba buat.ni pun ada niat nak buat juai.heeee berangan kuat betoi aku nih.

No comments: