Tuesday 14 May 2013

Korang Dah Ke?

bulan lepas, aku pi buat pap smear. tahun lepas tak buat sebab pregnant..so, tak yah buat, dah bersalin, tahun ni kena buat ler. actually, sebelum ni memang tiap tahun aku buat..kalau nak buat kat kerajaan, pergi kat klinik kesihatan atau klinik LPPKN..bayar le rm20. tak mahal pun kan?untuk kesihatan kita, apa salahnya. tapi dengar cita, bulan 5 ni, LPPKN bagi free jer kat sapa yang nak buat pap smear. mamogram depa akan bagi voucher, free le jugak tapi depa akn tolak pi kat panel yang dilantik. kena pi amik voucher dulu, baru bleh dapat free.


ada cita sebenarnya kenapa aku buat pap smear ni. ikutkan nak hold dulu nak buat kat LLPKN jer tapi sebab aku selalu sakit perut pastu aku risau la takut ada apa-apa yang tak kena. nak plak, kawan aku crita, the true story nih, sepupu dia, dok sakit perut ja, lama dah, mula tu dia biar, ingat biasa ja.senggugut time nak period ka apa kan, lastly tak tahan baru pi check, tengok2 ,haaa servik kanser tahap 4 dah.buat operation, lepas seminggu, meninggal dunia. dah ajal dia camtu tapi kita kena la beringat, tahap kesihatan kena la jaga. macam aku, dah la kena gastrik, pastu pi scan sebab dah bidan kata rahim tak kecut, nampakla plak ada cycst..betul ke dak ejaan dia tak tau la aku, tapi ketumbuhan la. doktor kata kita monitor lagi dua bulan, size dia bertambah ka dak, kalau tak bahaya, ignore je la..kalau bahaya baru kita akan operate buang. doktor kerajaan pun kata camtu, yang swasta pun kata camtu gak.

ok, back to the result pap smear, it take 2 weeks to know the result. and i'm hepi that the result is NEGATIF..alhamdulillah...




4 comments:

QasehnyaRania said...

a`aa.. betul tu.. baik buat.sy baru buat tahun lepas

Al-Fatihah buat arwah..

kita yg tahu ni kena la berusaha kan..sbb dah ada kemudahan yg disediakan.nak dengan tak nak aje. betul tak :)

Anonymous said...

camne pakaian masa buat pap smear akak?

sarah said...

pap smear tu kena kangkang sikit jer..sebab doktor nak amik sikit calitan kat miss v kita tu..tak sakit pun..pastu htr lab, dapat le result..

sarah said...

pakai baju biasa jer..