Tuesday 15 November 2011

aku bersyukur

alhamdulillah..aku bersyukur kepadaNya kerana rahmat dan rezki yang telah diberikan pada aku selama ini..
FYI, jumaat lepas, aku p tengok rumah yang aku beli.aku lega dan hepi sangat sebab rumah tu amat bagus bagi aku dari segi dalaman dan luarannya.tanah tepinya beeesar untuk kategori rumah teres kos sederhana,dalamannya, tuan rumah dulu dah wat bagi cantik dah, lampu downlight, siling plaster, penyedut asap kat dapur, lantai dah semua boh tiles..
lega lega syukur sangat2. kiranya semua dah cantik cuma kena masukkan perabut jer dan hias sikit..aku takkan duduk kat situ sebab mak mentua aku tinggal sorang plak nanti..kira jadi rumah persinggahan je la..
ish ish ish bila aku pikir2 balik, ada juga le reta aku nih, aku ada umah, tanah bendang, tanah tak bendang, kereta, walaupun tanah tu sekangkang semut, tapi takpe la,janji nama aku, tak kongsi dengan sapa2.
kalu ditengokkan sejarah hidup aku ni, aku meeeeemang orang susah..dulu aku pergi sekolah bawa 20 sen jer..kain sekolah aku amik kain sekolah lama, aku cantumkan bagi jadi labuh..aku tak pernah salin baju sukan depan kwn2 sebab kain aku bertampung.kasut sekolah aku,tiap2 kali hujung tahun, terkoyak macam mulut buaya..kasut tu ler aku pakai naik atas pentas amik hadiah..tiap2 tahun aku dapat hadiah..
baju raya?setahun sepasang jer..kawan2 aku semua ada 2 3 pasang, baju selalu bertukar, aku pakai baju yang sama jer..masa aku kerja kilang sebelum aku dapat masuk UiTm, baju kurung aku cuma 3 pasang!! masa kerja kilang tu ler aku beli baju baru sikit2..jeans??aku tak pernah ada,aku tak ada sandal, yang aku ada cuma selipar jepun..
kalu selipar tu putus, aku akan ambil dawai halus, letakkan dekat api, cucuk dekat tempat yang putus tu,sambung balik selipar tu..sandal ni tak merasa la nak pakai..kalu beli kasut harga rm10 keatas tu aku rasa maaaahal sangat..susahnya hidup aku time tu..korang mesti ingat cita ni tahun 60an 70an kan??ni cita tahun 80an..mak aku penoreh getah, ayah meninggal masa aku belajar merangkak..getah zaman tu bukan macam zaman sekarang mahai nak mampuih..masa tu getah sekilo baru 50sen..
ikan tamban kiat(keringa), gelama masam, ikan bilis, tu le makanan aku..ayam???payah nak merasa..itu je mak aku mampu bagi makan, tapi alhamdulillah, kami masih hidup dan bekerja..
pakaian aku, harapkan orang bagi jer..sebab tu aku tak bagi anak aku pakai baju orang sebab aku dah merasa dah masa kecik2 dulu..bila dah bekerja, ada duit skit, bagi ler anak pakai elok skit..tak mcm aku dulu2..pakai bekas orang jer..
hmmm banyak kenangan waktu aku kecik2 dulu, itu akan jadi kenangan indah dalam hidup aku..
aku bersyukur dengan apa yang aku miliki hari ini..
syukur alhamdulilah ya Allah..

No comments: