Tuesday, 25 March 2014

Nilai RM50

apa korang rasa?duit kita makin kecik la kan?bayangkan pi pasar malam, bawa rm50, banyak mana barang bleh dapat?roti john yang dulu rega rm2.50, sekarang dah naik rm3.aku rasa la dalam masa kurang dari 6 bulan kot, harga bleh naik punya tinggi.satay?dah takdak yang rega secucuk 2 kupang.masa aku kecik2 dulu rega secucuk 2 kupang ja.sekarang dah jadi 35 sen secucuk.tengok satay tu cam nampak lidi ja.isi punya la sikit.mi hailam, sepinggan rm6 oo.terkejut aku.lama aku tak beli,tengok-tengok dah jadi rm6.ayam sekor?kalau yang dah depa boh dalam pinggan siap-siap tu dapat la sepinggan rm12.kalau timbang pi la rm15 ke 16rm.ikan sekilo dah berapa rm?tak kira lagi ikan tu elok ke dak.ada yang setengahnya mata dah merah, ikan dah lembik.haaa..buah-buah kot la murah sikit kot.yang longgok-longgok tu, 10 biji rm5.ada la jugak kat pasar malam.kalau beli kat kedai buah tak dapek la chek oiii..
aku pi pasar malam jumaat lepas, habis rm50.aku beli murtabak,ikan,sotong,bihun sup,roti john.ishh bayangkan la orang yang gaji kecik.aku pun gaji kecik tapi anak tak ramai, bleh la bertahan.kalau yang anak ramai,sian depa.jenuh la nak catu makanan.kadar inflasi dah tinggi gamaknya kita nih.nilai wang kita dah jadi kecik.aku rasa ramai yang kata camtu,bukan aku sorang ja kan?kalau aku sorang ja, maknanya gaji aku memang kecik la..heeeee

2 comments:

Rai Ourkizuna said...

satay kat sini takde dah 35sen.. paling murah 50sen.. tapi best jugak pegi utara.. dapat merasa laksa rm3, rojak buah rm2.. hehehe..

teringin nak tinggal sana terus tapi mak tak bagi duk jauh sangat..hihi..

Ibu Lala said...

Betul tu. Klw pi psr bw 50 rm dapat apa je. Kalau nak beli ikan dgn ayam mmg x dapat la. Kena beli salah satu. Kalau beli dua 2 sayur x dapat. Kat kl ni lagi la mahal melampau.