Sunday 22 July 2012

Jom Makan Mi Udang Sg Dua


sebelum tu, klik sini untuk nak tengok baju raya

hakikat sebenarnya, kejadian ini berlaku 2 3 hari sebelum puasa.lepas balik dari kerja, aku ingat nak rilek2 jer kat umah, tapi satu panggilan telefon telah mengubah segalanya..chewahhh cam gempak ja ayat..abang ipar aku yang dok kat Bertam tu ajak kami pi makan mi udang Sg Dua..besa2 kalu sebut mi udang Sg Dua nih, orang tau la kat mana, sedap ke tak, berapa rega, bleh agak la..last skali aku pi masa arwah pak mentua aku ada..tu pun lepas posa sebab masa posa dia dok teringat nak makan mi nih..tapi dipujuk oleh mak mertua ku, lepas raya kami pun pi le makan...masa tu, aku tak beranak lagi kat yang sulung..lama dah la critanya..masa aku pi dulu, tak sedap sangat masakan dia..aku pun dok pikiaq, kali ni pun sama la..mesti tak sedap, harap rega ja mahai..kami makan masa last hari tu kena rm 200 gak..mi udang dan mi goreng..tapi  takpa, dah orang nak belanja, tunggu apa lagi. orang tua2 kata, rezki jangan ditolak, musuh jangan dicari..jauh sikit pun kena pi la, dah orang nak belanja..lepas Maghrib, stat keta, kami pun pi la..dari Kulim Go To Sg Dua..for the Mi Udang...

yang nampak dalam gambar nih, (yang depan  3 4 orang tu), pak lang mohsin a.k.a abah din, mak ain, kagen (nama anak aku pannge, nama panggilan betul along, mai mana kagen pun tak tau) dan avi. nama betul avi, Afizi, ntah anak aku pangge avi..yang dok pegang anak aku tu la, mak ain, pengasuh dia..kalu ada mak ain dia, memang anak aku akan pi kat depa la, makan minum dengan depa.aku dok saja..dah anak aku nak dok dengan depa..tak kisah la kat rumah ka, kedai makan ka, ada depa, aku rilek skit..rilek banyak sebenarnya..heheheh

haaa, ni mak ain...tengok tu, anak aku suka, gelak dok kat mak ain dia..yang remaja pompuan sebelah tu, anak pompuan tunggal mak ain..nama Ilia Maisarah..cam nama aku sikit2..depa ni keturunan Mamak Penang..tu yang mak ain dia cam comey sikit..tapi comey gak aku..kehkehkeh...ada ke anak aku kata kakak ilya gumuk..jahat gak mulut anak aku nih..marah kakak orang kata dia gumuk..tapi, kalu aku g jalan2, aku bawa Ilya, dia boleh tolong main dengan anak aku..

ooo ni geng sepupu sepapat dia la..yang nampak debab sikit tu Ariff..anak orang yang belanja makan malam tuh..tengok, anak mak ainn suma hidung mancung..mamak geng...sebab tu laki aku senang ja nak pangge, apaapa hal dia akan kata mamak..that's mean refer to this family le..tu, mamak mai, mat siam mai..mat siam sebab abang dia kawin dengan orang perlis...cina kuala rujuk pada keluarga si debab la, sebab mana mai ntah, mata sepet..kalu orang kaya, abang dia yang dok sg petani tuh..macam2 gelaran dia bagi..kat dia??ntah, tak tau...

tu diaaaa, mai dah semangkuk mi udang..aku amik gambar semangkuk jer..ada lagi 2 mangkuk..yang goreng ada lagi 3 pinggan besar..yang makan, 4 famili..campur kecik besar, ada la 16 orang yang nak tolong perabih..tapi at the end, tak habis gak yang bergoreng sebab dah kenyang giler...udang dia, kemain besor..tapi hakikatnya, yang mahai udang tu jer, mi rega cam besa.sebab ni udang fresh, that's why le nama kedai tu Mi Udang Sri Penambang (kalu tak silap)ke  Mi Udang Sri Tambang..ntah le lupa..tapi kalu nak mai sini cakap Mi Udang Sg Dua, sini le tempatnyer..tak tahu le kota ada tang lain...

makan time..yang tengah cedok mi tu le mak mertua i..dah 2 tahun lebih i dok dengan dia..nak buat camno, takde sapa yang nak dok dengan dia..ada, bukan tak ada, tapi yang lain tu ada komitmen lain..dah ada rumah, tempat kerja jauh, kerja ada oncall..maklumle 2 menantu doktor belaka..aku je jaga doktor sendiri, doktor tak keluar universiti..paham tak maksud aku nih??aku jaga penagih dadah ler..yang 2 lagi menantunya tak kerja tapi anak ramai yang sekolah payah ler..dia pun bukan suka sangat bising2..maklumler dah tua, jadinya, anak dia yang bongsu a.k.a laki aku le dok sekali..walaupun kami dah beli rumah..berkorban apa saja, harta atau pun nyawa...chewahhh

alaa...budak2 bukan makan banyak..dah makan sepinggan, nak main ler..anak aku langsung tak makan, sebab seronok kawan ramai...sikit pun tak makan...tu sepupu sepapat dia la tuh..main apa ntah..baca one two three kot...tak risau punya bila ramai orang, dia boleh main2, gelak2, balik kang, dah letih, terus tidur...kami balik pun dalam pukoi 10 lebih dah...thank kepada yang tukang belanja..FYI, abang ipar ni memang le slalu belanja, biasa kat area Kulim jer..kali nih jauh skit..dah nak puasa..kira cam kenduri adik bradik la...

opss lupa nak bagitau, mi udang kali ni memang sedap..aku makan banyak..takpa, makan untuk 2 orang..kehkehkeh

p/s: maybe sebelum due ni nak pi makan lagi la..dah besalin, lambat la plak nak bleh makan mi kan???

No comments: