Saturday 7 January 2012

Alkisah Sebuah Kedai Kek

kelmarin, ada kenduri akad nikah kat tepi umah mak mentua aku..teeeepi sangat..so tak elok kalu tak pergi dan tak manis jugak kalu tak bagi something kan kat pengantin baru...jadinya, mak pun ajak le aku g cari kek..dah tak sempat nak memesan apa apa dah..last minute punya cita..
mak kau cadang nak bagi kek jer..ok..kita pun pergi ler cari kedai kek yang melayu punya..tapi sedihnyer..kek dia boleh kira ada berapa biji...dah le plak tu, bahagian biskut kosong jer traynyer..kek pun nampak cam lama dah..tak ada pilihan langsung..aku pun tanya le kat adik yang jaga kedai tu, dulu bukan ke ada buat gubahan hantaran, banyak biskut, kek dan berbagai2 la..jawab dia simple jer..tak sempat nak buat..adoiii kalu keknya bertimbun2, biskutnya banyak bebenor, aku bleh le trima, ni kek pun ada 2 3 bijik jer..sibuk kat mana?nak berniaga ke tidak..lastly, aku pergi le beli kat kedai kek satu lagi..pilihan banyak, tanda halal JAKIM pun ada. besar gitu dia tempek..cadangnya nak le beli kat kedai melayu, tapi dah tak ade menda nak beli...apa nak buat..
moral of the story: berniaga le betul2..bukan tak ada pembeli, tapi tak ada pilihan apa yang boleh dibeli...
jangan marah yer..ini hanya teguran..
caucincau...

1 comment:

Cik mama said...

Cik mama pun [nah na cam tu gak, kita ni nak tolong melayu, tp klu cam tu jdnya nak buat cam nerrkan..