Monday 30 January 2012

Jom Makan Limau..

actually, artikel nih aku baca masa nak raya cina hari tu..tapi aku rasa info ni bukan saja berguna pada time tu..setiap masa rasanye berguna..
apa yang aku nak share, kebaikan kita makan limau mandarin..biasa time raya cina memang banyak limau ni dijual..kasi ong ooo..kan bagi limau yang cam kaler gold nih, cam bagi emaskan??ikut kepercayaan mereka la..ada juga petuanya, kalu makan limau nih, jangan buang yang putih2 lekat kat isi tu, makan sekali sebab benda yang putih tu akan menyejukkan badan..kawan aku yang cina la cita...maa kerja kat bank dulu, tak larat nak makan limau, berkotak2 dapat..sekarang nih, tak dak sapa nak bagi..nak? beli sendiri maaa...
ok..back to the info yer..
** ia terdiri daripada 85% air dan hanya mengandungi 64% kalori..kiranya snek yang rendah kalori ler nihh...bagus untuk orang yang nak kurus..bleh le kecikkan saiz pinggang...aku termasuk dalam golongan ni ler..payah benor nak cari seluar..
** sebiji limau akan bagi kita 2 gm serat..bagus untuk nak kurangkan paras kolesterol..
** haaa kalu nak kulit anjal dan kedut kurang baik le lantak limau selalu sebab limau ada lebih 50 % vitamin c..sebab tu lepas bersalin digalakkan makan limau, dapat cepat sembuhkan luka bersalin..ada juga yang kata kalu makan limau senang nak dapat anak..ntah le betoi ke tak..
** pigmen retina mata juga dapat dihasilkan dengan baik kerana ia ada 16% vitamin a..mata kita payah nak jadi rabun ler...
** opppppp kalu yang kencing manis, berhati2 ler sebab limau manis, jadi jangan makan banyak2 yer..setakat sebiji pun dah cukup...

info ni aku dapat dari paper metro 23.1.2012..napa lambat kuar kat blog??sebab bila den cuti, blog pun cuti..habis camno nak kuar 4 entri satu hari..lambat le tokeyduit nak bagi angpau kat aku nih..hahahhaa
raasa2 aku, limau apa pun sama gak kebaikannya kan...limau sunkist ker, limau biasa ke..sama jer baiknyer..kan kita kena makan banyak buah2an...
selamat makan limau..

No comments: